Na Borská pole bude konečně jezdit tramvaj

26. červen 2018

Plzeňané se na začátku roku 2021 dočkají prodloužení tramvajové trati na Borská pole, spolu s tratí vznikne i nový přestupní uzel pro autobusové linky a velké záchytné parkoviště.

Letos o prázdninách začne v Plzni stavba tramvajové trati na Borská pole. Prodloužená linka číslo čtyři usnadní cestování hlavně studentům univerzity a zaměstnancům firem v průmyslové zóně, kde pracuje asi 12 tisíc lidí. Kromě toho jsou nyní na Borských polích nově postavené bytové domy a kanceláře. Oblast obsluhují jen autobusy a jedna trolejbusová linka a ve špičkách to nestačí. „Určitě tramvaj budu využívat, je pohodlnější a mačkat se v přeplněném autobusu mě nebaví,“ řekl jeden ze studentů univerzity. Součástí stavby bude i přestupní uzel, kam budou zajíždět autobusy hlavně z Klatovska a jižního Plzeňska.

Stavba tramvajové trati bude stát 660 milionů korun. Zastupitelstvo města už schválilo uvolnění 148 milionů korun, aby se mohlo se stavbou začít. „Uvolníme dopředu finanční prostředky, které mají být utraceny v letošním roce. Zaprvé abychom nebrzdili realizaci, za druhé v rámci dotačního titulu máme povinnost financovat část trati už letos,“ sdělil ekonomický náměstek primátora Pavel Kotas. Dotace, které pokryjí 60 % nákladů, už má město schválené, ještě ale nemá podepsanou smlouvu o jejich přijetí. „Máme dokumentaci, která nám dotaci přiznává, je to tedy jen taková formalita, kdy během léta přijde podepsaná smlouva od ministra dopravy,“ vysvětlil Pavel Kotas.

Pohodlnější přestupy a méně aut ve městě

Město oslovilo v rámci výběrového řízení asi 30 stavebních firem. Jak Pavel Kotas dodal, zájem o stavbu je obrovský: „Na rozdíl od ostatních investic, kdy sháníme každou firmu, bude tato soutěž probíhat v zúženém výběrovém řízení. V druhé etapě je tam kolem deseti subjektů, které o tuto významnou investiční akci projevili zájem.“

Pohodlné přestupy všem lidem dojíždějícím z okolí města zajistí přestupní uzel Kaplířova - Dobřanská. Jak upřesnil náměstek primátora pro dopravu Petr Náhlík, bude přesně v polovině úseku mezi Úřadem práce a areálem univerzity: „Přestupní uzel by měl sloužit nejen pro linky od Přeštic a Klatov, ale také pro linky od Nýřan a Domažlic, které už od roku 2014 obsluhují celý areál Borských polí. Uzel by měl zajistit komfortní přestup všem občanům v plzeňské aglomeraci.“

Velké parkoviště by pak mohlo znamenat méně aut ve městě. Záchytné parkoviště pro všechny, kteří budou chtít po městě pokračovat MHD, vznikne mezi přestupním uzlem a silnicí 1/27. „Další plochy, které město vykoupilo, budou v průběhu stavby sloužit jako staveniště a po dokončení na nich bude vybudováno záchytné parkoviště,“ objasnil Petr Náhlík.

autoři: kos , Michaela Svobodová
Spustit audio