Odvaha na křídlech

Celá Evropa zírala s otevřenými ústy: Král vzduchu první republiky prováděl na nebi neskutečné kousky

Josef Hubáček si vydobyl slávu zejména coby akrobatický letec. Ve známé trojici Novák-Široký-Hubáček ohromoval svými akrobatickými kousky ve vzduchu davy diváků po celé Evropě. Není tedy divu, že se mu začalo říkat král vzduchu první republiky.

„Ono těch králů vzduchu bylo víc, ale když se řekne král, už to musí mít nějaký důvod. Každý pilot se učí akrobacii, takový ten nádherný tanec nahoře ve vzduchu. Pokud vás někdo nazve králem, tak už ta akrobacie musí nějak vypadat,“ řekl v úvodu soukromý historik a autor knihy Za křídly… Daniel Švec.

Ukázka nebeského pekla

Josef Hubáček započal svou kariéru jakožto pilot s elementárním, pokračovacím a stíhacím výcvikem. Po dokončení tohoto výcviku si František Novák vybral právě Josefa Hubáčka do své akrobatické trojice, s níž objížděli prakticky celou Evropu. „Naprosto neuvěřitelné je, že spojili gumovými lany trojici letadel, následně společně odstartovali, a nahoře na obloze dělali, stále ještě spojeni lany, akrobacii. Novináři to nazvali ukázkou nebeského pekla a je fakt, že kdekoliv tohle předvedli, tak všichni stáli s otevřenými ústy,“ popsal Švec. Také na soutěžním poli měli tito pánové neuvěřitelné úspěchy.

S příchodem 2. světové války odešel Josef Hubáček do Francie. Tou dobou měl nalétáno úctyhodných 1 600 hodin. „Začínající pilot, který se dostal do bitvy o Francii, měl obvykle stovky hodin. Toto je tedy opravdu velice vysoké číslo. Hubáček byl okamžitě nasazen do bojů a dokonce má potvrzený sestřel. Francouzská kampaň pro něj ale skončila velice nešťastně – byl sestřelen. Poté, co se mu podařilo nouzově přistát, prchal 2 dny s kulkou v paži. Než se tedy dostal k nějakému lékařskému ošetření, tak to byly skutečně bolestivé 2 dny,“ řekl historik.

Následně se Hubáček dostal do Velké Británie, kde zrovna zuřila bitva o Británii. „Musím říct, že to byla nejtěžší hodina v dějinách Velké Británie, sami Britové to takto nazývají a neuvěřitelně si cení právě letců, kteří pomáhali hlavní město a hlavní útočnou linii chránit před nacisty,“ sdělil Švec, který dále pokračoval:

„Josef Hubáček a Karel Balík jsou uváděni jako první Čechoslováci, kteří přeletěli Atlantický oceán. Oba získali vysoké vyznamenání AFC. V leteckém deníku Josefa Hubáčka po válce najdeme 5,5 tisíce letových hodin, což je něco nevídaného. Následně byl povýšen na majora, ale armádě dal vale a stal se šéfpilotem Československých aerolinií.“

Trpký konec krále vzduchu

Rok 1948 ale přinesl nepříjemný zvrat. Coby šéfpilot byl vyhozen a byl mu zakázán pobyt na území hlavního města Prahy. „Následně probíhaly strašné výslechy na STB. Tento vynikající pilot a král vzduchu první republiky se poté živil jako závozník u lesů a nakonec skončil jako účetní. Ještě během komunistické éry za ním ale docházeli jeho bývalí kolegové – piloti – a společně s nimi znovu založil Pošumavský aeroklub v Klatovech.

Pamětní deska na klatovském letišti

Klatovské letiště nese v současnosti jeho jméno a roku 2022 zde byla Josefu Hubáčkovi odhalena pamětní deska. Téhož roku obdržel mimořádné vyznamenání od státu, a to Řád Bílého lva.

Josef Hubáček zemřel v roce 1988 tam, kde se roku 1909 narodil – ve Kdyni na Domažlicku.

Jak probíhal jeden ze sestřelů Josefa Hubáčka? Poslechněte si o dramatických okamžicích nad Victoria Station v přiložené reportáži.

Spustit audio