Plzeňský kroj: mužský soukenný kabát

1. červen 2022

Náš malý seriál věnovaný plzeňském kroji pokračuje - jednou z krásných součástek mužského lidového kroje z Plzeňska je dlouhý kabát z modrého sukna zdobený dlouhou řadou zlatých knoflíků. Nosili ho výhradně ženatí muži. A na důkaz zámožnosti ve slavnostní chvíle klidně i dva přes sebe!

Předchůdcem dlouhých soukenných kabátů na Plzeňsku byl zřejmě plášť bez rukávů - buď s jedním nebo dvěma límci (vyskytoval se už od 17. století téměř u všech českých krojů). Na tuto podobu pláště vlastně odkazoval i pozdější kabát šitý z tmavě modrého sukna.

Ačkoliv byl hustě zdobený dlouhou řadou mosazných knoflíků (kolem 50 kusů) a zeleně obšitých knoflíkových dírek po celé délce, knoflíky se nezapínaly a dírky byly většinou slepé. Kabát se v případě potřeby svazoval zelenou šňůrkou uvázanou v jedné z dírek.

Kabátu se říkalo „ženící“ nebo „kmotrovský“. Byl ušitý z tmavě modrého sukna s červeným podsazením, šosy měl nízko posazené, složené a na dvou místech natuho stlačené varhánky. Dlouhé rukávy byly v ramenou mírně rozšířené, v zápěstí ale úzké, zalemované červeně a zapnuté na 5 knoflíků. U těchto rukávových dírek bývaly vyšité metličky. Límec kabátu býval stojatý, kabát byl bez klop a bez kapes.

Dlouhý kabát z modrého sukna byl na Plzeňsku výsadou pouze ženatých mužů. Mladí, svobodní chlapci nosívali vesty („lajbly“) nebo také kazajky. Dlouhý kabát muž oblékl poprvé ve svůj svatební den a poté ho provázel do konce života.

Kabát byl vždy doplňkem slavnostního kroje, kterému dodával ráz důstojnosti. Při velkých slavnostech (např. o veselkách) muži na Plzeňsku na důkaz zámožnosti brávali i dva kabáty přes sebe. Na hlavu přitom také současně kromě čepice vydrovky nasazovali ještě i klobouk.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.