Šikovné ruce, dobré dřevo a 100 let starý prohnilý vrak zase může jezdit
Každý zná nějakého autoopraváře, ale máte někdo ve svém okolí člověka, který vyrábí ze dřeva karosérie aut? Seznamte se s Jaroslavem Hofmanem z Čečkovic na Tachovsku. Jeho koníčkem je sehnat starý vrak automobilu, kterému už táhne na sto let, na podvozek vyrobit dřevěnou kostru karoserie a auto zprovoznit.
Jaroslav Hofman si nejraději hraje v garáži nebo na dvorku, kde dělá z úplně zničených automobilů téměř nová vozidla. Jde o veterány z minulého století, kde je většinou k použití třeba jen podvozek. Na něj je potřeba vše postavit nové. Staví se odspoda nahoru, jako dům.
Dřevo se musí dobře vybrat
Je potřeba mít pevné, bytelné a pružné dřevo. Ideální je jasan. Z jasanu vyrobí Jaroslav celou dřevěnou kostru tak, aby absolutně sedla na podvozek. Další práce pak připadne klempíři, který na kostru připraví plechy. Vůz se dolaďuje a zdokonaluje, až se dostane do pojízdného stavu.
Jaroslav Hofman postavil více než tři desítky aut. Je mu líto nechat staré vozy hnít někde ve stodole. Bere to tak, že vlastně zachraňuje historii. S některými vozidly pak jezdí i po republice. Například vloni cestoval s Tatrou 57 z roku 1931. Letos bych rád vyrazil s mladším Fordem Capri.
Staví auto i v kuchyni
Dvorek plný, garáž plná, někdy je potřeba stavět vůz i v kuchyni. Pan Hofman vyndal linku a stůl a udělal si tam teplou dílnu. Tatra 12 vajmanka (podle názvu typu Weymann), takzvaná vana, si prý luxus v domě zaslouží. A jak se pak z kuchyně dostane ven? Zbourá se pravá zeď a automobil vyjede. Podle pana Hofmana je zeď stejně stará a potřebuje opravit.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.