Škoda Transportation testuje novou lokomotivu

25. červenec 2008
Tento pořad

Plzeňská Škodovka je známá mimo jiné výrobou lokomotiv. V minulosti jich vyprodukovala zhruba 5 500. Pak následovala delší přestávka a po ní je teď na světě úplně odlišný nový model nazvaný ŠKODA 109 E. Lokomotivu vyvinula a vyrobila společnost Škoda Transportation a v těchto dnech zahájila zkušební jízdy v areálu Škodovky. Podívat se na ni byla i kolegyně Martina Klímová.

Plzeňská Škoda Transportation zahájila zkušební jízdy nové lokomotivy ŠKODA 109E, která je určena pro trati s rychlostmi 200 kilometrů v hodině. České dráhy, které spolupracovaly na vývoji i výrobě vozů, jich objednaly 20. Podle Škody je celková hodnota kontraktu 2,5 miliardy Kč. Na železnici se lokomotiva objeví do poloviny roku 2009. Všechny dodá podnik do roku 2010.

Třísystémová lokomotiva pro třetí tisíciletí zamíří po testech ve škodováckém areálu na zkušební okruh ve Velimi. Druhý vůz bude mít evropskou premiéru na zářijovém veletrhu dopravní techniky InnoTrans v Berlíně. Výrobce má hotové tři lokomotivy.

Nová lokomotiva, která táhne i tlačí, má vozit lidi na koridorech v ČR, Německu, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku. Plynule přejede území s rozdílnými napájecími systémy. Maximální výkon čtyř trakčních motorů je 7,2 MW. V počítačové řízeném voze je 30 kilometrů kabelů a přes 10.000 elektrických spojů. Lokomotiva využívá vláknových kompozitů jako formule 1, brzdy mají hliníkové kotouče jako soutěžní automobily. Vůz splňuje nejpřísnější limity protipožární ochrany. Stěna mezi kabinou a strojovnou odolá požáru 15 minut. V kabině jsou deformační zóny, které pohltí značnou energii při kolizi. Obdobně je navrženo i upevnění předního pluhu. Lokomotivu lze jednoduše opravit výměnou deformačních dílů.

Logo

Vůz je přizpůsoben na nově vyvíjený jednotný evropský zabezpečovací systém ETCS, který sbírá informace o stavu tratě a sleduje signály z kolejových obvodů. Nezareaguje-li strojvedoucí včas, systém zasáhne.

autor: mkl
Spustit audio