Školy napříč kraji hledají učitele. Nejvíce chybí vyučující matematiky a fyziky

23. srpen 2023 19:40, aktualizováno

V celém Česku chybí učitelé. Vyplývá to z dat ministerstva školství. Výuku kritických předmětů často zajišťují neaprobovaní nebo důchodci.

Rodiče dětí shání před začátkem školního roku, aktovky, penály, kružítka a podobně. Školy hledají pro změnu učitele. Těch je ale napříč celým Českem nedostatek. Vyplývá to z dat ministerstva školství. To chce nové učitele motivovat například vyššími platy. Pomoci má také uznání praxe u specialistů z některých oborů.

Co se týče Plzeňského kraje a konkrétně středních škol, dle hejtmanství je od září výuka zajištěna a přijímání učitelů si každá škola řeší samostatně. Dle predikcí může ale nastat problém s nedostatkem pracovníků v budoucnu. Důvodem je vysoký věk a následný odchod do důchodu učitelů v některých aprobacích. Z všeobecně vzdělávacích předmětů se to týká hlavně matematiky a fyziky, z odborných pak strojírenství a dopravy. Nejvyššího průměrného věku dosahují učitelé odborného výcviku v okrese Domažlice, kde překročil 60 let.

Na základních školách chybí učitelé na 1. stupni

Přímo v Plzni, pokud budeme mluvit o základních školách, je na následující školní rok výuka učiteli obsazena, jak uvádí magistrát. Dlouhodobě ale město shání učitele na první stupeň, problém je najít i matematikáře, chemikáře či fyzikáře, a dokonce i vyučující pro předmět „svět práce“. V poslední době plzeňské školy řeší také nedostatečný počet učitelů cizích jazyků.

Plzeň spolupracuje s místní pedagogickou fakultou, ve školách tedy hodně vypomáhají studenti, kteří dokončují studium a chystají se do praxe. Často přesluhují i učitelé, již mají důchodový věk. Problematické předměty si berou na starost také učitelé, kteří na ně nemají potřebnou aprobaci a teprve si ji dodělávají.

Město dále pravidelně jedná s fakultou o tom, aby upřednostnila ty aprobace, které v praxi chybí. Studenti si totiž rádi vybírají předměty jako „výchova ke zdraví“, ale potom jen těžko hledají uplatnění. Zájemců o pedagogické vzdělání je dost, nicméně bylo by vhodné, aby studiem konkrétních předmětů reflektovali aktuální potřeby škol.

autoři: Martina Klímová , abk | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio