Stavba železničního koridoru vstoupila do další etapy

26. červen 2008
Tento pořad

Rychle, pohodlně a bezpečně bychom měli od roku 2016 jezdit z Prahy do Plzně a Chebu. Už dva roky probíhá modernizace úseku, kterému železničáři říkají - III. železniční koridor. Vede od česko-slovenské hranice až na státní hranici s Německem. První třicetikilometrový úsek z Plzně do Stříbra by měl být hotov do roku 2009. V roce 2011 bychom pak měli 120 kilometrovou rychlostí dojet až do Plané u Mariánských Lázní. Právě včera byla zahájena další etapa rekonstrukce mezi Stříbrem a Planou u Mariánských Lázní. Jiří Blažek se na některé podrobnosti zeptal generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jana Komárka.

SŽDC vybuduje za 4,2 miliardy korun nové koleje na 30 kilometrech mezi Stříbrem a Planou u Mariánských Lázní. Tři miliardy na ně vydá evropský operační program Doprava, 220 milionů Kč Státní fond dopravní infrastruktury a zbytek Evropská investiční banka.

Stavba skončí v květnu 2011. Modernizace prvního úseku na trati Plzeň - Cheb do Stříbra bude hotová nejpozději v březnu příštího roku. Přijde na 5,2 miliardy Kč, o 900 milionů levnější je část Planá - Cheb, jejíž stavba začala loni a má skončit v červnu 2011. Celý koridor z Prahy do Chebu, o délce téměř 200 kilometrů, má stát 55 miliard Kč a má být hotový v roce 2016. Nejnáročnější bude budování dlouhých tunelů u Prahy.

Logo

Na téměř stokilometrové trati z Plzně do Chebu, postavené v roce 1872, se po dostavbě koridoru sníží doba cesty rychlíkem ze současných 1,5 hodiny o 20 až 25 minut, jen na třicetikilometrovém úseku Stříbro - Planá to bude o sedm až osm minut. Maximální rychlost moderních vlaků bude 140 km/hod. Větší zrychlení není možné, protože nové koleje vedou většinou v dosavadních stopách. Vysoké rychlosti by umožnilo "pouze kompletní přetrasování trati", čímž by se stavba zpozdila o pět až šest let.

Na jednokolejném úsek Stříbro - Planá vzniknou nové kolejové spodky i svršky, obnoveno bude všech sedm stanic, vzniknou čtyři podchody ve Svojšíně, Milíkově, Plané a Stříbře. Opraví se 44 mostů, nový bude ve Svojšíně, dále všechny tunely - Svojšín, Ošelín a Pavlovice.

Logo

Nejdelší výluka na právě zahájené stavbě začala mezi Stříbrem a Svojšínem už 17. června a skončí letos 18. prosince. Veškerá doprava je nahrazena autobusy.

autor: Jiří Blažek
Spustit audio