V 19. století stál na místě DEPO2015 v Plzni cukrovar
Informace o někdejším cukrovaru na pozemku, kde se v současnosti nachází DEPO2015, je pro mnohé překvapením. Známější je využití areálu pro dopravu, jako vozovna městských dopravních podniků sloužil do r. 2014.
V r. 2014 se opuštěného areálu ujala nezisková organizace Plzeň2015, zřízená pro účely projektu Plzeň - Evropské město kultury 2015. Pro společnost byla prázdná vozovna východiskem z nouze. „Původně jsme měli obývat pivovar na Světovaru, ale protože se tam nepovedlo včas realizovat rekonstrukci, téměř na poslední chvíli jsme dostali možnost využít bývalé depo dopravních podniků. Název DEPO už areálu zůstal, my jsme jen doplnili letopočet,“ vzpomíná ředitelka DEPO2015 Soňa Rychlíková.
„Pořádáme tady kulturní program, který sami tvoříme, festivaly různého zaměření, dětské interaktivní expozice, umělecké výstavy. Máme zde komunitní zahradu i řemeslný ateliér,“ vyjmenovává ředitelka DEPO2015, „jsme důležitým prostorem pro všechny, kteří hledají místo pro realizaci svých akcí. Je tu spousta nájemních kanceláří, dílen a ateliérů určených kreativcům a umělcům, dřív to byly šatny a dílny dělníků, kteří se starali o vozový park dopravních podniků.“
Jak to bylo s cukrovarem v Plzni
Cukrovarnický průmysl evropského významu v Plzni. To byla vize Hugo Jelínka, který tady v r. 1869 založil Rolnický akciový cukrovar. Podnik byl uveden do provozu v listopadu téhož roku, v dubnu 1874 ohlásil úpadek. „Chyběla základní surovina, cukrová řepa, proto byl cukrovar zrušen. Udržení provozu nepomohl ani optimismus Hugo Jelínka, ani půjčky, které dosáhly během necelých tří let výše 264 tisíc zlatých, což byl téměř dvojnásobek vstupního kapitálu,“ konstatuje Soňa Rychlíková. Jedna z ulic u areálu DEPO2015 se jmenuje Cukrovarská.
Další osud pozemku už byl spojený s dopravou. V červnu r. 1899 začaly v Plzni jezdit Křižíkovy tramvaje. Ředitelka DEPO2015 připomíná: „Elektrická dráha Františka Křižíka byla jednou z prvních v Čechách. A v jedné z hal bylo zázemí tramvají, hlavní vozovna.“ O necelé půlstoletí později tramvaje vystřídaly autobusy a zanedlouho i trolejbusy. „Hala, která sloužila pro opravování autobusů, je dnes naším největším sálem. Disponujeme také menšími sály, které vznikly z bývalé truhlárny, nákladové rampy a klempírny. Při akcích typu veletrh nebo festival dokážeme areál variabilně upravit, vybavit výstavními stánky, pódii s nezbytnou technikou, auditoriem a dalším příjemným zázemím pro návštěvníky. Celý areál DEPO2015 v jednu chvíli pojme kolem 3 500 lidí. V roce otevření nás navštívilo celkem 110 000 osob, ročně jich v průměru přichází asi 200 000,“ vypočítává ředitelka Soňa Rychlíková.
Nejnovější zprávy
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.