V centru Železné Rudy pod Samotami staví vlaky

23. listopad 2007
Zprávy , Zprávy

Nové nádraží Železná Ruda-centrum za 22 milionů korun, kde mohou stavět i dlouhé a rychlíkové vlaky, otevřela včera Správa železniční dopravní cesty, Stavební správa Plzeň. V Evropě jde zřejmé o jediné nástupiště, které je na mostě přímo pod sjezdovkami. Raritou dnes nejmodernějšího nádraží v Plzeňském kraji je také jeho umístění mezi dvěma přejezdy pro automobily.

Jak uvedl ředitel Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), Stavební správy Plzeň Václav Štastný, díky prodlouženému nástupišti ze 70 na 240 metrů už nebudou lidé při vystupování padat do sněhu. Doplnil, že dlouhé vlaky pro lyžaře, které mají deset až 12 vozů, tu nemohly dříve stavět - pouze motorové vlaky se dvěma vagony. Stanici pod Samotami budou využívat také německé soupravy Waldbahnu, které vozí turisty na Špičák.

Most přes potok přišel na devět milionů Kč. Investor opravil za 3,5 milionu korun oba přejezdy, zaplatil 1,5 milionu za nové zabezpečovací zařízení a téměř milion Kč za osvětlení a kamery.

Železná Ruda

Nádraží už je zapojeno do nového jízdního řádu platného od 9. prosince. V Železné Rudě-centru budou stavět všechny osobní a spěšné vlaky vlaky, které na příští rok objednal Plzeňský kraj. Nově ale také pět rychlíků, z toho tři zpětné, jež dotuje ministerstvo dopravy. Rychlíky pojedou až do Alžbětína, poslední české stanice na státní hranici.

Už před dvěma lety obnovila SŽDC předchozí zastávku Železná Ruda-město, která byla před zbouráním železné opony poslední stanicí vlaků a kde je nástupiště dlouhé 260 metrů. Příští rok by se opravy měla dočkat stanice Brčálník. Tam chce SŽDC, po vzoru německých drah, vyzkoušet vyhřívání nástupišť z geotermálních vrtů. Obsluha stanice by tak nemusela hrabat sníh.

Tunel - Špičák

Spolu s městem Železná Ruda chce SŽDC s pomocí evropských peněz obnovit pro turisty ojedinělou starou vodárnu a topírnu, dříve určenou pro parní lokomotivy. Nachází se u špičáckého portálu téměř 1800 metrů dlouhého tunelu, nejdelšího železničního v ČR, který příští rok oslaví 130. výročí. Radnice se bude snažit získat nevyužitou budovu se třemi místnostmi a věží s vodní nádrží od Depa kolejových vozidel Plzeň.

autor: Směna ČRo Plzeň | zdroj: ČTK
Spustit audio