V Plzni začala kompletní rekonstrukce budovy hlavního vlakového nádraží

17. srpen 2021 15:55

Začala kompletní rekonstrukce památkově chráněné budovy plzeňského hlavního nádraží. Oprava zahrnuje obnovu pláště a také interiérů, které mají být moderní a odpovídat požadavkům současných cestujících.

Po opravě kolejiště a přednádraží se proměny dočká také samotná budova hlavního plzeňského vlakového nádraží. Kompletní rekonstrukce památkově chráněné výpravní budovy z roku 1908 začíná v těchto dnech, potrvá dva a půl roku a přijde Správu železnic na bezmála 670 milionů korun.

Interiér se významně promění

Práce na nádraží začaly již v květnu, kdy se zavřelo schodiště vedoucí ze spodní haly s pokladnami do haly horní. Oficiálně však práce odstartovaly až dnes, a to za přítomnosti ministra dopravy, ředitele Správy železnic a dalších hostů.

Vnější plášť se nijak zásadně nezmění. Obnovena bude fasáda a střecha budovy. Zato interiér projde velkými změnami. Zastaralá nádražní hala se zmodernizuje. Z horní haly se stane čekárna s obchodní pasáží a rekonstrukcí projdou veškeré prostory od toalet, elektroinstalace, bezpečnostních kamer, oken, až po zázemí pro dopravce.

Socha hutníka v budově hlavního nádraží zůstane

Socha ve vestibulu plzeňského nádraží z roku 1956 znázorňující kovodělníka neboli hutníka je dílem autora Ladislava Nováka i druhá socha železničáře od Václava (Vjačeslava) Irmanova v nádražní budově zůstane i po rekonstrukci.

„V průběhu stavby je uložíme, očistíme, podíváme se, v jakém jsou stavu a poté je sem vrátíme, protože to je oblíbené místo setkávání a není možné, aby spodní hala plzeňského hlavního nádraží byla bez hutníka a železničáře,“ vysvětlila mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.

Práce jsou rozděleny do šestnácti etap tak, aby cestující byli omezeni co nejméně. 

autoři: Lukáš Milota , Iva Štěpánková
Spustit audio