Z Plzně do Temelína míří první z nových kontejnerů na vyhořelé jaderné palivo

Z Plzně do Temelína míří první z nových kontejnerů na vyhořelé jaderné palivo. Zařízení vyvinula Škoda JS a je určené pro přepravu a suché skladování použitého paliva
Z Plzně do Temelína míří první z nových kontejnerů na vyhořelé jaderné palivo. Zařízení vyvinula Škoda JS a je určené pro přepravu a suché skladování použitého paliva

Zařízení vyvinula Škoda JS a je určené pro přepravu a suché skladování použitého paliva. Kontejner dnes odborníci vypravili na cestu do jižních Čech.

„Kontejner je válec z kované oceli, vnitřní povrch je pokryt antikorozním povlakem. Kontejner má v průměru 2, 3 metru a na výšku měří 5, 6 metru. Prázdný váží 105 tun, s palivem asi 120 tun. Je opatřen závěsnými čepy pro manipulaci, uvnitř kontejneru je vnitřní koš pro umístění palivových souborů na vyhořelé palivo. Pojme 19 palivových kazet. Potřeba elektrárny na rok provozu je čtyři až šest kontejnerů,“ uvedl Karel Heger ze Škody JS.

Kontejner bude přepraven do jaderné elektrárny Temelín počátkem příštího týdne. „Teď expedujeme první kontejner nové generace na vyhořelé palivo. Je určen pro jadernou elektrárnu Temelín. Celkem tam postupně do konce roku 2035 dodáme 60 kontejnerů. Je to vlastně pokračování kontejnerového programu. Máme za sebou více než 400 kontejnerů podobného typu jako je tento,“ řekl člen představenstva František Krček.

Kontejnery vyrábí firma od roku 1995 a za tu dobu je dodala do jaderných elektráren a zařízení v ČR, Německu, USA, Švýcarsku, Litvě a Bulharsku, většinou podle licence německé firmy GNS.

V aktivní zóně reaktoru je palivo čtyři roky. Poté se několik let chladí

„Palivo je zavezené do tlakové nádoby reaktoru. Tam čtyři roky putuje, každý rok je dané na nějakou jinou pozici. Po čtyřech letech je veškerý energetický potenciál z paliva vyčerpán. Poté se palivo převeze do bazénu skladování, kde leží asi deset let, protože v palivové kazetě se stále uvolňuje obrovské množství tepla. Poté už se může převézt a umístit do našich kontejnerů. Ty jsou skladovány v meziskladu vyhořelého paliva na území elektrárny. V podstatě tím získáváme 60 let na to, abychom se rozhodli, co s tím palivem bude dál,“ popsal František Krčka.

Odborníci z Plzně budou vyrábět kontejnery na vyhořelé palivo i pro druhou českou jadernou elektrárnu v Dukovanech. Také tam v příštích letech dodají desítky zařízení.