ZČU má od ledna univerzitního ombudsmana, jeho úkolem je řešit problémy studentů i zaměstnanců

11. leden 2024 17:40

Západočeská univerzita v Plzni má svého ombudsmana. Petr Šimon od 1. ledna dohlíží na sociální bezpečí, prověřuje podněty studentů nebo zaměstnanců školy a zároveň pomáhá urovnat případné spory.

„Univerzitní prostředí je pestré a plné jednotlivců, kteří spolu mají různé vztahy. A ty nejsou vždy kladné. Myslím, že zde dosud chyběla důvěryhodná osoba, která pomáhá řešit případné konflikty. Z celoevropského průzkumu přitom vyplývá, že s různými problémy se setká zhruba 63 procent jak zaměstnanců, tak studujících. A pouze 7 procent studujících a 23 procent zaměstnanců je nahlásí,“ říká Petr Šimon.

Ombudsmanku má od loňského roku například také Karlova univerzita, zde navíc má svého ombudsmana také každá fakulta. Dle Petra Šimona lze zřizování této funkce považovat za celoevropský trend, byť je zatím vše poměrně na začátku a instituce se učí, jak řešit různé věci.

Řešení šikany i psychologická pomoc

Na plzeňského univerzitního ombudsmana se mohou obrátit jak studenti, tak všichni zaměstnanci školy. Pomůže řešit případy šikany, agrese, diskriminace, sexualizovaného násilí, ale i konflikty mezi studujícími navzájem či mezi studujícím a vyučujícím, případně pomůže vyhledat například psychologickou pomoc. „Na řešení všech záležitostí nebudu sám, jsem spíš takovým filtrem, který vyhodnotí situaci a podpoří její řešení třeba mediací nebo bude spolupracovat s dalšími institucemi v rámci organizace i mimo ni,“ uvádí Petr Šimon.

Ombudsmana lze kontaktovat osobně, přes e-mail nebo na telefonním čísle dle údajů na webových stránkách ZČU. Během příštího týdne bude také zřízena linka, která zaručí anonymizované podání podnětu. Na ombudsmana, který se zavazuje k mlčenlivosti, se totiž mohou obrátit i svědci události.

autor: abk | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio