Železniční most přes přehradu Hracholusky je kompletně nový

Stavbaři vyměnili na železničním mostě přes přehradu Hracholusky poslední ze tří mostních oblouků. První květnový den od rána začnou po novém mostě jezdit motorové vlaky z Plzně přes Pňovany do Bezdružic a zpět
Stavbaři vyměnili na železničním mostě přes přehradu Hracholusky poslední ze tří mostních oblouků. První květnový den od rána začnou po novém mostě jezdit motorové vlaky z Plzně přes Pňovany do Bezdružic a zpět

Stavbaři vyměnili na železničním mostu přes přehradu Hracholusky poslední ze tří mostních oblouků. První květnový den po dokončení všech prací začnou po novém mostě jezdit motorové vlaky z Plzně přes Pňovany do Bezdružic a zpět. Od loňského 23. července je nahrazují autobusy.

Rekonstrukce 120 let starého mostu zvaného Rámusák vyšla na 109 milionů korun a probíhala unikátním způsobem. Každý ze tří dílů mostu stavbaři sešroubovali a otáčeli společně pomocí malých hydraulických lisů. Podobná metoda se v České republice zatím nepoužila. Každé pole plus montážní rám vážily celkem 400 tun.

Stará i nová konstrukce se vždy spojily vysokopevnostními tyčemi mostovkami k sobě a otáčely se o 180 stupňů. Nová konstrukce pak zůstala dole a stará nahoře. Pak se rozepnuly a stará se vysunula na předpolí. Na otáčení se chodily dívat desítky lidí.

Kromě vlaků budou most díky lávce využívat i cykloturisti

Plzeňský kraj nechává na most zavěsit ocelovou lávku pro cykloturisty za 12 milionů korun, která se začala montovat minulý měsíc. Staví také půl kilometru dlouhé nájezdy z obou stran mostu za čtyři miliony. Na obou březích navážou na rozsáhlou síť místních stezek a cyklotras. Dokončení celé stavby naváže na zahájení turistické sezony. Trať vede do jediných lázní v regionu, tedy do Konstantinových Lázní, a má významný turistický potenciál, hlavně od jara do podzimu.

Ranní spoje o víkendech proto budou posílené. Od příštího roku pak chce kraj na trati zavést dvouhodinový takt až do 22 hodin. A díky veřejné soutěži, kterou letos vyhlásí, by tam od prosince 2021 měly jezdit i lepší a rychlejší soupravy. Proto taky Plzeňská organizace veřejné dopravy žádá Správu železniční dopravní cesty o zabezpečení řady přejezdů. Vlaky by pak na nich nemusely brzdit až na pět kilometrů za hodinu.

Spustit audio
autoři: Jana Kosová, Kateřina Jiřincová|zdroj: Český rozhlas

Související