Alespoň kapka za kapkou

20. květen 2010
Publicistika

Letitým dopravním problémem, který se z velké části týká Karlovarského kraje, je chybějící kvalitní rychlostní komunikace v celé délce silnice číslo šest. Jde o klíčovou spojnici mezi Chebem, Karlovými Vary a Prahou. Aktuálního vývoje stavu prací na její trase z lázeňské metropole do hlavního města si všímá Lubomír Stejskal.

Zatímco na západní části silnice číslo šest, mezi Chebem a Karlovými Vary, v mezinárodním označení E 48, se intenzivně pracuje – a jsou s tím spojené komplikace kvůli nezbytným objízdným trasám – na úseku od Karlových Varů směrem na Prahu vládlo dosud spíše ticho po pěšině. I když ne tak docela. Po dokončení čtyřproudé komunikace mezi Novým Strašecím a napojením na Pražský okuh za Hostivicemi nedělali silničáři víc, než že pouze kladli nový potah. Tu a tam, na nejhorších místech. Naposledy mezi Lubencem a Petrohradem.

Kritika žalostného stavu této dopravní tepny patří k dlouhodobým evergreenům. Do pomyslného klubu nespokojených vstoupil během letošního zahájení karlovarské lázeňské sezony Vašo Patejdl. Když byl tamní rodák, dnes člen populární slovenské skupiny Elán, v rozhovoru pro regionální noviny dotázán, co by karlovarským obyvatelům vzkázal, odpověděl: Aby se už konečně dostavěla kvalitní silnice z Prahy. Motoristé by si to určitě zasloužili. Vyjádřil tím přání bezpochyby každého, kdo tímto směrem cestuje a s napětím čeká, kdy se takříkajíc pohnou ledy. Netřeba zastírat, že současná ekonomická situace není tomuto projektu příliš nakloněna, neboť klíčem k úspěchu je dostatek finančních prostředků. Těch ale zejména nyní rozhodně není nazbyt. Nedávno se ve spojitosti s úspornými opatřeními, pokud jde o hospodaření s veřejnými penězi, dokonce spekulovalo o tom, že modernizaci tohoto úseku bude nutné odložit na neurčito.

výstavba dálnice

O to sympatičtěji zapůsobila zpráva, která říká, že stavět se začne také mezi Bošovem a Lubencem. Vlastně už začalo: slavnostním výkopem minulý pátek za účasti nejvyšších představitelů Karlovarského a Ústeckého kraje. Optimismus je sice na místě, ale jen mírný. Nejde totiž o trasu nikterak dlouhou, necelých pět kilometrů. Navíc: z požadovaných dvou miliard korun je dispozici dosud pouze 70 milionů. V tomto případě ale nezbude než držet se lidového pořekadla – nemusí pršet, stačí když kape. A doufat, že kapku po kapce se jednou dočkáme celé mezinárodní silnice E 48 na českém území v rychlostní podobě. Takové, po jaké budeme jezdit, snad nejpozději od jara 2013, mezi Bošovem a Lubencem na pomezí karlovarského a ústeckého regionu.

autor: Lubomír Stejskal
Spustit audio