Báchorka o plzeňském bulváru

4. květen 2009
Publicistika

Americká třída je nyní - podle tvrzení zastupitelů - zkušebně otevřená pro běžný provoz. Původně ale volení zastupitelé slibovali pěší zónu. Americkou sleduje od její rekonstrukce Petra Kosová a dnes nabízí následující komentář:

Měla to být pěší zóna s omezeným provozem, čili pouze pro MHD, zásobování apod. Z Americké třídy ale není žádný velkorysý, kultivovaný bulvár, přívětivé místo pro pěší. Špatně je všecko: provoz, podoba, doplňky.

Slibovaný bulvár popírají už nové linie madam Americké. Zjevně je vyznačkovalo běžící a močící třínohé psisko, v ulici snad nenajdeme jediný rovný úsek. A to je první kámen úrazu. Kvůli tomu málokdo věřil báchorkám o pěší zóně už od pokročilejší fáze rekonstrukce. Jakmile se do chodníků začaly zakusovat příjezdy pro stanice trolejbusů, bylo jasné, že sliby patří do sekce "plané". Kdyby se pro Americkou třídu vážně předem počítalo jen s hromadnou veřejnou dopravou, žádné výkusy v chodníku by nebyly třeba.

Takže tzv. "zkušební doba", během které jezdí po Americké automobily - co si o ní myslet? Že je to trapné a průhledné šidítko pro ty, kteří slibům o pěší zóně uvěřili? Pokud ano a od počátku se cynicky počítá s návratem běžné dopravy na Americkou třídu, je celý tyátr s pěší zónou nefér a ubohá fraška.

Logo

K dalším minusům rekonstruované Americké třídy patří její vybavení. K třínohému psisku se "u Mráčku" s vytím sbíhají další voříšci, každý z jiné vsi. Jiný styl mají lavičky, jiný odpadkové koše, jiný pítka. Alespoň jednotu, když už ne originalitu, takový elementární estetický požadavek by rozhodně měl být zcela samozřejmě splněn. Pokud jste jako laici kriticky sjížděli pohledem zmíněnou výbavu a neodvažovali se vyslovit poznámky nahlas, vězte, že mnozí odborníci se s vámi shodují.

Rekonstruovanou Americkou třídu "u Mráčku" symbolicky završuje "trnová koruna" z trolejového vedení kolem kruhového objezdu. K němu směřují další výhrady některých odborníků, kteří tvrdí, že na běžnou městskou křižovatku, jaká v těchto místech bývala, kruhový objezd nepatří. Tomu asi porozumí opravdu jen odborníci, každopádně laici se vsázejí, který trolejbus se při kroužení zlomí jako první.

Logo

Jistě, mnozí uživatelé Americké třídy si nestěžují: z dříve nechutně poslepované ulice vnímají hlavně vydlážděné, mnohem širší chodníky. Ti, kteří se už neumí pohybovat bez auta, návrat běžné dopravy na Americkou dokonce vítají. Ale pro pěší a vůbec pro obyvatele Plzně je to stejně špatná zpráva. Jednak vzhledem k slibům zavdala rekonstrukce Americké další důvod k nedůvěře vůči radnici. A dále celosvětový trend dlouhodobě směřuje k důrazu na pěší pohyb městem, dokonce už i velká americká města jako je New York plánují v exponovaných místech zásadní omezení automobilového provozu a rozšíření pěších zón.

Plzeňanům asi bude muset stačit širší chodník. Ale to uvidíme začátkem prázdnin. Snad budeme aspoň v tomto bodě nakonec příjemně překvapeni.

autor: Petra Kosová
Spustit audio