Generační výměna u Cimrmanů už proběhla

10. květen 2017
Miloň Čepelka

Básník, prozaik, textař, herec, scenárista, moderátor a cimrmanolog – to všechno sedí na Miloně Čepelku, hlavního hosta letošního Dne otevřených dveří Českého rozhlasu Plzeň. Milý a laskavý člověk absolvoval besedu ve vstupní hale, ochotně se podepisoval posluchačům a hodinu před polednem strávil v roli hosta ve vysílání.

A bez mučení se přiznal k tomu, že je naším dlouholetým rozhlasovým kolegou. Do tehdejší armádní redakce nastoupil v roce 1961 a přes rozhlas se seznámil s Jiřím Šebánkem, se kterým založili Divadlo Járy Cimrmana. K tomu tehdy přizval i své bývalé spolužáky z učitelských studií Zdeňka Svěráka a Ladislava Smoljaka. Na rozhlas nedá Miloň Čepelka dopustit, pro posluchače kdysi chystal knižní i dechovkové hitparády, dnes se věnuje třeba rubrikám v pořadu Meteor a sám je zvědav, co dalšího může přinést jeho rozhlasová budoucnost.

Se svým křestním jménem měl trochu starosti: kněz si z Miloně udělal latinskou odvozeninu a malou kličkou pokřtil Miloně jako Amadea. Spojitost s Mozartem je prý ale mizivá, byť Čepelka v řadě cimrmanovských her zpívá i tančí. V tomto směru mu asi nikdo nevezme roli mamky Žílové ve hře Akt. Za dost složitou pak považuje dvojroli princů Jasoně a Drsoně v pohádce Dlouhý, Široký a Krátkozraký (podívejte se na ukázku pod článkem). „Jednak se při té hře dost nalítám za kulisami, jednak se musím hodně soustředit na to, jakou barvu má v dané chvíli mít můj plášť,“ říká Miloň Čepelka.

OBRAZEM: Den otevřených dveří Českého rozhlasu Plzeň

Pokud se nahodilá improvizace nepovede, hned po představení si řekneme, že takhle příště ne

„Bouráky“, ve kterých se herci nečekanou odchylkou od scénáře rozesmávají, prý nebývají v Divadle Járy Cimrmana na denním pořádku. Pánové Svěrák a Smoljak vážili při psaní seminářů a her každé slovo, proto se je herci snaží dodržet. A jakmile někdo ze souboru zkusí improvizovat bez kýženého efektu, může to dopadnout i překvapivě – hned po představení ho ostatní ujistí v tom, že takhle to příště nepůjde.

Čepelka hraje ve více než desítce představení měsíčně, občas se souborem vyráží i na zájezdy po republice. Obsazování není nic jednoduchého, na řadu rolí nemá alternaci. Pokud chce na nějaký konkrétní den volno, dává divadlu vědět 2-3 měsíce předem.

Synové mají nastupovat na místa svých otců

V divadle v posledních letech došlo k obměně hereckého souboru. Těm novým říkají „naši mladší“ a jsou ve věku kolem 60 let. Etablují se povětšinou z řad pomocného personálu, např. kulisáků. Další vítanou posilou je Miroslav Táborský, který do souboru skvěle zapadl. A mezi herci se častěji objevuje i nová generace starších cimrmanologů – Vojtěch Kotek nebo Čepelkův syn Josef, který je v angažmá v Klicperově divadle v Hradci Králové.

Kterou hru Cimrmanů má Miloň Čepelka nejraději? A jakou školní známku by udělil Českým drahám? Nejen to uslyšíte v záznamu celého rozhovoru, který vedl při Dnu otevřených dveří Českého rozhlasu Plzeň Stanislav Jurík.


Ukázka dvojrole princů Jasoně a Drsoně v pohádce Dlouhý, Široký a Krátkozraký v podání Miloně Čepelky.

  • Životní styl
  • Publicistika