Hraniční přechod Modrý sloup na Šumavě má šanci na otevření

Šumavské obce a turisté z české a bavorské strany hranice mají po letech marného úsilí velkou šanci, že se jim od července otevře hraniční přechod Modrý sloup u Modravy, který je od roku 1992 tématem horkých diskusí na české i bavorské straně. Lidé směřující na vrch Luzný už nebudou muset jezdit desítky kilometrů přes Německo. Přechod bude v centrální Šumavě, kde je nyní mezi přechody Gsenget u Prášil a Bučina u Kvildy zhruba 35 kilometrů dlouhý hraniční úsek.

Tradiční obchodní cesta a hraniční přechod tu fungovaly do roku 1948. Šlo o historické propojení Česka s Bavorskem. Znovuotevření přechodu iniciovala obec Modrava v roce 1992 a přihlásil se k němu jak Mikroregion Šumava Západ a další obce Plzeňského a Jihočeského kraje, tak i bavorské obce regionu Národního parku Bavorský les. Od vzniku Národního parku Šumava v roce 1991 je Modrý sloup sledovaným tématem, které mnohokrát bezvýsledně řešila i správa parku.

Šumava - Prášily

Přístup k přechodu se nachází v klidovém a mimořádně zachovalém přírodním území Luzenské slatě mezi horami Špičník a Malá a Velká Mokrůvka. Je tu například unikátní svahové rašeliniště a hnízdí tu také kriticky ohrožený tetřev hlušec. Přesto v dobách socialismu na Březníku fungovala pěchotní střelnice a po roce 1989 se i v Luzenském údolí těžilo dřevo, přestože tam nesměla vkročit noha turisty. Po letech úvah, kdy se jednalo spíše o tom, jak přechod neotevřít, se nyní hovoří o tom, jak a za jakých podmínek ho otevřít.

Správa Národního parku Šumav prý nechala zpracovat rozsáhlou studii , ze které vyplynulo několik řešení Modrého sloupu. Možností je pět, první a třetí s malými odchylkami zahrnují již existující cestu Luzenským údolím, ve druhé variantě by byla využita cesta z Březníku na Pytlácký roh, čtvrtá vychází od Březníku až na vrchol Malé a Velké Mokrůvky a dále až na vrchol Luzného a nulová varianta znamená, že hraniční přechod Modrý sloup nebude zprovozněn.

Modrava

Největší podporu má tříkilometrová současná cesta Luzenským údolím, vybudovaná na místě bývalé stezky Pohraniční stráží a rozšířená pro odvoz dřeva. Končí točnou 750 metrů před státní hranicí, kde se musí dobudovat chodníčky a mostky přes dva protitankové zákopy. Cesta povede k historickému hraničnímu kameni a dále k parkovišti na bavorské straně. K této variantě se přiklání i sousední Národní park Bavorský les, protože populace tetřeva by tak byla nejméně rušena. Zkušební provoz by měl být spuštěn 1. července.

autor: mkl
Spustit audio