Josef Skupa a Plzeň

16. leden 2012
Publicistika

Dnes je to přesně na den 120 let od chvíle, kdy se narodil všestranně nadaný český loutkář Josef Skupa. Jeho život je s Plzní spojen zcela zásadně. A jeho odkaz je pro Plzeň velmi důležitý a zdaleka neskomírá pouze ve vzpomínkách a archivech, tvrdí v následujícím příspěvku Petra Kosová.


Bez nadsázky: Karel Hynek Mácha je zakladatelem moderního českého básnictví, Josef Kajetán Tyl moderního českého divadla. A Josef Skupa stál u zrodu profesionálního a moderního českého loutkového divadla. A to nikoli v Praze, ale v Plzni.

To není zanedbatelný fakt. Kolik slavných rodáků město opustilo a proslavilo se jinde? Minimálně v první polovině 20. století nenajdeme v Plzni osobnost, která by ve městě tvořila a tak zásadním způsobem se zapsala do kulturních dějin země. Skupovo loutkové divadlo proslulo v tehdejším Československu, ale také za jeho hranicemi. A v dobách své největší slávy a vrcholné tvorby, v meziválečném období, pořád zůstávalo plzeňské.

Působením Josefa Skupy a také díky jeho perfekcionismu a vnímání světelné i výtvarné složky inscenací začala dlouhodobá emancipace loutkového divadla, která doznívá dosud. Není to tak dávno, kdy řada divadelních teoretiků a kritiků nevnímala loutkářský obor jako rovnocenný divadelní žánr. A v dobách Skupových to byla pouhá jarmareční zábava nebo rozptýlení pro děti. Skupa vyšel z nejlepších tradic staročeských loutkářů, z jejich poctivého řemesla a vzhledem ke svému dadaistickému smyslu pro humor ho posunul do modernější roviny: a Spejbl a Hurvínek byli opravdu v loutkářství malou revolucí! Nadto úspěšnou. Milovali je děti i dospělí a popularita pronikala i do jiných sfér - například významný plzeňský architekt Leo Meisl přihlásil v roce 1932 svůj návrh do anonymní soutěže na biograf Elektra pod heslem Hurvínek. A jistý plzeňský podnikatel zase vyráběl bonbony Spejblovky, prý byly na způsob hašlerek...

Spejbl a Hurvínek v Křižíkových sadech v Plzni

Po druhé světové válce se Skupa hodně věnoval plzeňskému rozhlasu, ale nakonec ho přemluvili k přestěhování divadla do Prahy. Je otázka, jestli to bylo ku prospěchu.Následnické Divadlo S+H už není zváno na výběrový loutkářský festival Skupova Plzeň, protože dávno rozmělnilo původní odkaz svého zakladatele do umělecky nic moc platných drobných. Naštěstí v Plzni kus Skupova odkazu zůstal a v mnohem lepší formě. Divadlo Alfa je respektované pro svoji kontinuálně rozvíjenou řemeslnou dovednost v duchu českých loutkářských tradic a současně jako nositel progresivních divadelních přístupů. Alfa je uznávaná doma i v zahraničí, dnes si z četných pozvání vybírá jen nejprestižnější světové festivaly.

A co amatérští loutkáři? V době, kdy v Plzni působil Skupa, tu bylo kolem třiceti loutkových divadel. Dvě přežily dodnes. A jsou tu další, které současnými prostředky pokračují v hledání, jak s pomocí loutek nebo výrazných výtvarných prostředků komunikovat s publikem.

Skupa je také jedna z mála osobností, které neupadly v lhostejné zapomenutí. Hlavně na Dušičky a v době Vánoc přichází k hrobu manželů Jiřiny a Josefa Skupových na Ústřední hřbitov v Plzni spousta rodin s malými dětmi. Rozsvítí svíčku nebo položí kytičku. A tahle trvalá přízeň Plzeňanů je nad všechny věnce oficiálních delegací.

Logo


autor: Petra Kosová
Spustit audio