Lubomír Stejskal: Statistika bez překvapení
Vládní agentura CzechTourism spustila pondělí 20. srpna kampaň zaměřenou na ještě intenzivnější propagaci tuzemských lázní. Tomu předcházelo zveřejnění příznivých údajů o návštěvnosti za uplynulé pololetí. Cílem je toto číslo ještě zvýšit, což se týká především lázní na západě Čech. Zveřejněným počtům hostů se v příspěvku Statistika bez překvapení věnuje Lubomír Stejskal.
Pokud je měřítkem prosperity stoupající počet návštěvníků, nejsou na tom tuzemské lázně vůbec špatně. V prvních šesti měsících letošního roku jich bylo o 1,6 procenta víc než v prvním pololetí roku 2011. Započítáni jsou hosté domácí i zahraniční. Z ciziny jich přijelo dokonce o téměř 2 procenta víc než během loňského půlroku. Konkrétně 170 tisíc oproti 179 tisícům hostů z domova. Poměr je tedy téměř půl na půl.
Ještě více narostl počet přenocování v lázních. Dosáhl půldruhého milionu, což představuje meziroční vzestup o 7,3 procenta. Podíváme-li se na toto číslo podrobněji, objevíme tušený trend. Mediálně známý zejména z Karlových Varů. Zemí, která má na tomto nárůstu největší podíl, je totiž Rusko. Jeho občanů přijelo meziročně o 14,3 procenta víc. Přitom ruští turisté se v lázních ubytovávají na nejdelší dobu. Zatímco průměrná délka pobytu činí bezmála devět nocí na příjezd, Rusové jsou na špičce s necelými 13 přenocováními. V prvním pololetí navštívilo naše lázně také více návštěvníků z Ukrajiny, Slovenska a některých zemí asijského kontinentu. Méně bylo hostů ze Západu – agentura zmiňuje Rakušany, Němce, Francouze a Italy. Takové jsou základní výstupy srovnávací analýzy týkající se návštěvnosti našich lázní v uplynulém pololetí.
Neméně důležité je, že podle CzechTourismu není kapacita lázní zdaleka vyčerpána. Můžeme se tedy ptát, na jakou klientelu ve světle uvedených čísel se agentura hodlá zaměřit. Myšleno v rámci kampaně zahájené v pondělí. Pozitivní je, že v hledáčku jejího zájmu jsou také čeští turisté. Spolu s návštěvníky z Německa a Ruska. Vedle nich bychom měli v lázních potkávat v hojnějším počtu také ukrajinské turisty. To vše za předpokladu, že spuštěná marketingová kampaň bude úspěšná.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.