Nová Chebská - nic nového

11. prosinec 2008
Publicistika

V úterý 9. 12. zasedalo v Mariánských Lázních v pořadí sedmnácté zastupitelstvo, které přineslo odpověď na otázku, jakou podobu bude mít nově budovaná část na okraji města. Rozhodovalo se o tom, zda lokalitě prozatímně pojmenované Nová Chebská budou dominovat byty nebo nákupní centra, která nakonec dostala přednost. Téma pro Lubomíra Stejskala a jeho poznámku nazvanou Nová Chebská - nic nového.

O tom, co vybudovat mezi Chebskou a Husovou ulicí se v Mariánských Lázních diskutovalo několik měsíců. Do užšího výběru se nakonec dostaly dva investorské záměry, přičemž ani jeden z nich nemůžeme obecně považovat za příliš originální. Oba jsou ale navýsost praktické: první nabízí vybudování dvou obchodních středisek a několik bytových domů, podle druhého mělo v oblasti vzniknout na pět stovek bytů a menší obchody. Kdyby o výsledku rozhodovalo veřejné mínění, s největší pravděpodobností by bylo upřednostněno bydlení. Tato varianta měla zastánce také mezi částí zastupitelů i odborné veřejnosti. Na první pohled by se mohlo zdát, že většina zvolených zástupců lidu na radnici zvedne ruku pro nabídku výstavbu bytů, neboť lid si to přeje.

Ovšem mínění občanů bývá někdy ošidné, zejména vezme-li se do úvahy odborná stránka věci. S tou seznámil při jednání zastupitele jejich kolega Luděk Nosek, když varoval, že už nyní disponují Mariánské Lázně více než dvěma stovkami prázdných bytů určených k prodeji, z čehož dovodil, že další stovky nových bytů mohou být prodejné jen obtížně. To by pak v konečném důsledku mohlo znamenat krach celého projektu. Ten zjevně nehrozí druhému záměru, preferujícímu vybudování velkého obchodního centra. Zřejmě také proto se na jeho stranu postavila mírná nadpoloviční většina přítomných členů zastupitelstva. Jejich rozhodnutí znamená, že lokalita Nová Chebská vlastně nic nového nenabídne: rozumí se v tom smyslu, že Mariánské Lázně se zařadí po bok ostatních měst v regionu, která také mají na svém okraji velká nákupní centra.

Obchodní středisko

Pokud je na této kauze přesto něco zajímavého, pak příjemné zjištění, že většina z těch aktivních občanů, kteří se k budoucnosti této části města v anketě regionálního tisku vyjádřili, nedala přednost lepší nabídce v oblasti osobní spotřeby, ale bydlení. Přestože zástupci města, zřejmě z dobrých důvodů, rozhodli nakonec jinak, jasně se ukázalo, že občané si zachovali zdravý úsudek, neboť - obrazně řečeno - domov je pro ně důležitější než plný nákupní vozík. Možná chtěli občané Mariánských Lázní, tím, k jaké prioritě se většinově přihlásili, vyslat směrem k radnici jistý signál, který by její vedení rozhodně nemělo přehlédnout.

autor: Lubomír Stejskal
Spustit audio