Nový nerezový oltář rozjasnil prostory kostela u zámku Zelená Hora

Symbolika i umístění v chrámě vystihuje podstatu Zelené Hory
Symbolika i umístění v chrámě vystihuje podstatu Zelené Hory

V Kostele Nanebevzetí Panny Marie na zámku Zelená Hora u Nepomuku je po 65letech znovu oltář. Přičinili se o to místní lidé, kteří na něj udělali sbírku a plánují i další úpravy. Památka zpustošená armádou za minulého režimu tak postupně opět ožívá.

Nové moderní dílo odkazuje na původní barokní oltář, který po příchodu armády na Zelenou Horu skončil v kostele v nedalekých Neurazech. Kvůli špatnému stavu se nemohl na původní místo vrátit. Kostel i zámek, známý z filmu Černí baroni, zůstal po odchodu armády zchátralý a prázdný. Díky aktivitám místních lidí ale obě památky postupně ožívají.

„Velká zásluha lidí je, že sami dávali peníze - ať už tedy lidi, firmy, také okolní obce. Vybralo se asi 297 tisíc. Je úžasné, že na takovou věc se lidé sami složí," pochvaloval účast obyvatel na obnově památky Pavel Motejzík z Mikroregionu Nepomucko.

Podobu oltáře si místní vybrali sami během prohlídek zámku. Měli na výběr ze tří návrhů. Výsledkem je téměř šest metrů vysoký oltář z leštěného nerezu, který má tvar stromu a využívá stejnou symboliku, jakou měl i původní barokní oltář. Autorem díla je sochař Váslav Česák.

„Symbolizuje strom poznání, strom života a trochu i list, protože zde kázal svatý Vojtěch na hoře, která byla suchá a po jeho kázání přišla vláha, začalo pršet a Zelená Hora se zazelenala. Někomu to může evokovat list lípy, to je náš národní strom a tady všude okolo kostela rostou lípy," vysvětlil symboliku díla Václav Česák.

V horní části oltáře je symbol Svaté Trojice. Nejvýše je trojúhelník Božího oka, který je umístěný za zeleným sklem jako symbol onoho zázračného zazelenání po kázání sv. Vojtěcha. Za žlutým sklem je holubice, tedy Duch svatý a syna Božího symbolizuje eucharistie s červeným křížem. Na levé straně oltáře je mosazný symbol sv. Vojtěcha, biskupská mitra s berlí a napravo je symbol sv. Jana Nepomuckého, dvouramenný kříž s pěti hvězdami. Uprostřed oltáře v nice je umístěna nová Zelenohorská madona, kterou Václav Česák pro kostel vytvořil už v roce 2015. Odlila ji slavná norimberská dílna Lenz&Jahn a také ona byla financována z dotací a darů. Zajímavostí pak je základní kámen z cisterciáckého kláštera v bavorském Ebrachu, který je umístěný na kovovém podstavci. Ve 12. století totiž právě odtud přišli mniši, kteří založili klášter na Zelené Hoře a přinesli také původní gotickou sochu Panny Marie Zelenohorské.

„Překvapuje mě ta symbolika i umístění v chrámě, že vystihuje podstatu Zelené Hory. Myslím, že je to důstojný oltář," ocenil nerezové dílo nepomucký páter Jiří Špiřík.

Oltář se v neděli slavnostně představil lidem

Lidé měli možnost vidět nový oltář poprvé v neděli 25. června při slavnostní mši, kterou sloužil emeritní biskup plzeňský František Radkovský. Vystoupil také sbor Canto nepomucenum a přední česká mezzosopranistka Edita Adlerová. Oltář uvede do života také hvězda světového formátu Eva Urbanová. V sobotu 8. července se představí ve spolupráci s dětským sborem Andílci z Plzně. Eva Urbanová vystupuje na zámku už podruhé bez nároku na honorář, peníze věnuje na obnovu kostela.

Garantem obnovy oltáře i sochy madony byla po celou dobu obec Klášter a Mikroregion Nepomucko. Ten rovněž vyhledal vhodné dotační tituly. A přispěl také sám autor obou děl Václav Česák, který obdržel minimální honorář. Neplánovaným sponzorem nového oltáře se pak stala kasejovická společnost, která v době enormního nárůstu cen nerezu vyrobila oltář za sponzorovanou cenu a stala se tak nakonec největším přispěvatelem, co se výše darované částky týče. Sponzoři zaplatili také elektroinstalaci, zabezpečení a osvětlení kostela. Dlouhodobě obnovu zámku podporují Ministerstvo kultury a Plzeňský kraj.

Zámek je v letošním roce otevřen u příležitosti 200 let od nálezu Rukopisu zelenohorského, pouhých šest dní v červenci a kromě prohlídky unikátního zrcadlového oltáře nabízí i další novinku. Poprvé v novodobé historii se mohou lidé podívat i do barokního špejcharu z roku 1670, kam byl po nálezu Rukopisu z rozkazu Jeronýma z Colloredo-Mannsfeldu odvezen celý zámecký archiv.