Oslavy bez espritu

10. říjen 2007
Publicistika

O víkendu se v Plzni slavilo. 105 let od otevření Velkého divadla a 160. výročí narození Vendelína Budila, zakladatele stálé české profesionální scény v Plzni. Petru Kosovou oslavy pohnuly k následujícímu komentáři.

Oslavy dvou plzeňských divadelních výročí byly skromné: krátké proslovy přednesli plzeňský primátor Pavel Rödl, ředitel plzeňského Divadla J. K. Tyla Jan Burian a především prapravnučka Vendelína Budila Vendula Prager-Rytířová. Divadlo udělilo dvě ceny, o nichž samo rozhodlo a pak se všichni potěšili předpremiérou baletu Coppélia.

Velké divadlo J.K.Tyla

Je to smutné, ale plzeňskému divadlu chybí esprit. A skutečná vůle popularizovat osobnost Vendelína Budila, bez něhož by divadelní tradice v Plzni byla mnohem kratší. Existuje velké množství materiálů k době ředitelování, hraní a režírování Vendelína Budila, konečně i jeho vlastní vzpomínky. Kdyby třeba divadlo k výročí nastudovalo pro zajímavost nějakou hru, která byla v Plzni tzv. "kasaštykem" před 105 lety. Pochopitelně by bylo třeba pečlivě vybírat, když listujeme Budilovými pamětmi, jen část uváděných her přežila svoji dobu. Mohla by to být i zajímavá exkurze do někdejšího způsobu provozování divadla. Anebo kdyby třeba plzeňské divadlo dokázalo vypsat konkurz na hru o Budilovi a připravilo ji pro 170. výročí narození významného českého divadelníka. Látka je to náramná.

Jistě je příjemné, že plzeňské divadlo dokáže čas od času připravit akci pro své bývalé zaměstnance. Určitě se v historické budově Velkého divadla, půlkulatého jubilanta, cítili dobře a rádi přišli, to bylo z atmosféry slavnostního večera velmi citelně znát. A současně je nepochopitelné, že pro takové setkání neumí umělecká instituce bytostně založená na tvorbě připravit skutečně originální byť i jen drobnost. Protože řečnit a nasadit jako kulturní program předpremiéru, to je cesta vůbec žádného odporu.

Velké divadlo v Plzni (historická fotografie)

Jistě, ono hrozí, když se člověk pouští do něčeho neověřeného, že pohoří. To je ale bytostný zápas divadla, to je jeho samotná podstata, tahle nejistota. A při podobných večerech sedí v hledišti lidé, kteří jednoznačně nadržují těm na jevišti a rádi odpouštějí nedokonalost. Tak proč jsou v plzeňském divadle oslavy tak stereotypní?

Balet - ilustrační foto

Pokud jste tedy o víkendu na oslavě ve Velkém divadle chyběli, nevěšte hlavu. Coppélii uvidíte v sobotu 13. října v premiéře a o nic víc jste nepřišli.

autor: Petra Kosová
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.