Parametry dopravní bezpečnosti

23. červenec 2009
Publicistika

V pondělí tohoto týdne nechyběla v západočeských a celostátních sdělovacích prostředcích zmínka o silnici mezi Karlovými Vary a Prahou. Bohužel v neblahé souvislosti s převráceným autobusem, v němž na lince do hlavního města zůstaly na dvě desítky zraněných pasažérů. K nehodě došlo shodou okolností v době, kdy se na vládní i odborné úrovni diskutuje o omezení investic do dopravní infrastruktury. Téma pro Lubomíra Stejskala a jeho komentář.

Člověk nemusí být děkanem dopravní fakulty vysoké školy, aby znal odpověď na otázku, kterou v těchto dnech položil jeden novinář odborníkovi v takovéto funkci. Zeptal se Petra Moose, jenž stojí v čele dopravní fakulty pražské ČVUT, jestli státem uvažované zmenšení parametrů chystaných dálnic, jež by pak odpovídaly spíše rychlostním silnicím, má nějaká úskalí. Odpověď nemohla znít jinak: svá úskalí to samozřejmě má, zhoršené parametry by mohly mít dopad na bezpečnost.

Něco podobného zažili cestující v pondělí na trase z Karlových Varů do hlavního města. Na rychlostní silnici číslo 6, která není slučitelná s požadavky kladenými na moderní dopravu, se v současné době na několika místech provádějí úpravy povrchu. Řidič linkového autobusu byl proto nucen použít objízdnou trasu po silnici nižší třídy a tedy s horšími parametry. Deštivé počasí ještě zhoršilo stav komunikace a neštěstí na sebe nenechalo dlouho čekat. V zatáčkách u obce Drahonice se autobus převrátil. Bilance: tři těžce a na dvě desítky středně nebo lehce zraněných. Anděl strážný byl nad oblastí nepochybně přítomen, neboť navzdory velkému lidskému utrpení můžeme hovořit o štěstí v neštěstí. Vždyť nikdo v těch několika osudových sekundách nepřišel o život.

Je jistě věcí povolaných - policie, dopravních znalců, případně státního zástupce a pak soudu, aby nehodu spravedlivě posoudili. Toto právo jim nikdo neupírá a řidiči autobusu stejně nezbude nic jiného, než se jejich verdiktu podřídit. Na druhé straně cestující, zejména pak ti, kdo veřejnou dopravu z lázeňské metropole do hlavního města pravidelně a dlouhodobě používají, mají právo se ptát. Došlo by k této nehodě, kdyby Praha byla s Karlovými Vary spojena dálnicí? Alespoň takovou, jaká slouží ve směru na hlavní město od Nového Strašecí? Každý, kdo tudy autobusem někdy cestoval, dobře ví, že spojení není pouze rychlejší, ale také bezpečnější. Rozumí se bezpečnější než na zhruba devadesátikilometrovém úseku, kde se autostráda už léta pouze připravuje. Navíc v seznamu staveb, které jsou kvůli finančním restrikcím v ohrožení, nacházíme na silnici číslo 6 úsek z Bošova do Lubence.

dálnice

Je v tom osudová symbolika: k pondělnímu převrácení autobusu došlo právě v této lokalitě, od Lubence sotva tři kilometry. Tato dopravní nehoda je dalším argumentem pro to, aby se při dělení finančního koláče určeného na výstavbu komunikací bralo do úvahy nejen ekonomické, ale také bezpečnostní hledisko. Řečeno se Švejkem: Vždyť v těch autobusech jezdí lidi.

autor: Lubomír Stejskal
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.