Petra Kosová: Kontejnery k světu

Kontejnery k světu
Kontejnery k světu

Minulý týden začal festival "Kontejnery k světu". Zatím pouze v Plzni. Petra Kosová nabízí první dojmy z této akce v následujícím komentáři.

Festival "Kontejnery k světu" hlásil před svým zahájením rozmístění zhruba 4 desítek kontejnerů na 30ti místech v Plzni. A v nich rozličné programy. Jaké? To je otázka. Festival už běží týden a programová brožura není k mání.

Festival začal 10. května a potrvá do 8. června. Vzhledem k početnému roji kontejnerů a akcí se dalo očekávat, že masivní kampaň a vysvětlování začne s předstihem a diváci se budou dopředu těšit na jednotlivé atrakce. Místo toho se zdá, že organizátoři do poslední chvíle nevěděli, co v některých kontejnerech vůbec bude. A celkově nechali program plavat v moři neinformovanosti. Tak například minulý víkend naprosto bez povšimnutí a sebemenší anonce připravil fotograf Radovan Kodera v kontejneru na Doubravce ukázku fenoménu zvaného "Camera obscura". To v překladu znamená "temná komora" a je to předchůdce fotoaparátu - Kodera ji vyrobil z celého kontejneru. Mimořádný zážitek z tohoto jevu, který byl popsán už v 5. století před naším letopočtem, využilo jen minimum náhodných kolemjdoucích, nikdo o něm totiž nevěděl.

Nejčastěji tichou poštou se Plzní nese zpráva o skvělé možnosti půjčit si v kontejneru u muzea koloběžku na 90 minut - lze ji vrátit na více místech. Červené koloběžky se prohánějí centrem Plzně a dělají si sympatickou reklamu. Výhodu mají také kontejnery na náměstí Republiky: fotografickému se daří shromažďovat portréty Plzeňanů. Říká se, že by měla vzniknout velká koláž z těchto portrétů, ale je to informace z druhé ruky. V sousedním kontejneru rozjelo sérii prezentací neziskových organizací Centrum Johan. A protože kolemjdoucích je docela dost, a protože Johan si propaguje svůj kontejner přes své fanoušky, nemohou si na nezájem stěžovat. Ale co další desítky kontejnerů?

Nápad je výborný: kontejnery mají umožnit dočasné zázemí pro vybrané aktivity a nabídnout je lidem, kteří v dosahu kontejneru žijí nebo pracují. Musí o nich ovšem vědět. Přes veškerou snahu, která určitě nebyla malá, zradila organizátory Achillova pata naprosté většiny kulturních institucí, sdružení a akcí v Plzni: špatné PR, tedy propagace. Kvalitní propagování akce totiž zakryje leckteré drobné nedostatky a dokáže vyzdvihnout a prodat to nejzajímavější a nejdůležitější. Donutí jednotlivé spolupracovníky, aby odevzdali svoji libru masa do programové brožury včas. Tak aby program vyšel dříve, než začne samotný festival. Mohla to být báječná akce, uvolněná, zajímavá, neoficiální, bohatě navštívená, celoplzeňská. Když o ní málokdo ví, působí spíše rozpačitě a diletantsky.

Kontejnery k světu

Na "Kontejnerech" se podílí společnost Plzeň 2015, která by měla dohlédnout na to, aby se právě propagace nepodceňovala. Ale je těžké, aby Plzeň 2015 kázala, když má v současnosti v této oblasti sama fatální nedostatky.

Na festival "Kontejnery k světu" naváže v červnu "Den Meliny Mercuri", "Chrást Aquarium Factory" a festival "Živá ulice". V květnu se kryje s multikulturním festivalem "Žonglobalizace" nebo s "Nocí muzeí".

Plzeň už by si měla začít zvykat na skoro nepřetržitou programovou nabídku kulturních akcí. A organizátoři těchto akcí a společnost Plzeň 2015 by se měli rychle poučit z chyb, které se jim přihodí, aby je právě v roce 2015 hloupě neopakovali.