Přejezdy

7. červen 2010
Publicistika

Po déletrvajícím zamračenu a deštivu se v pátek sice krásně vyjasnilo, ale den se znovu zachmuřil tragickou událostí: „Dnes v 7.30 hodin se mezi stanicí Chlumčany u Dobřan a srazil spěšný osobní vlak s automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací – bez závor. Řidič automobilu na místě zemřel.“ Konec zprávy. Pokračuje Ondřej Vaculík.

Po dalším šetření přišla zpráva doplňující: „Světelná výstražná signalizace byla v době nehody v činnosti. Vzniklá škoda na vlaku je odhadnuta na 200 tisíc korun. Vůz byl totálně zdemolován. Přeji slunečný a klidný víkend. Bakalář Martin Drápal, mluvčí Drážní inspekce.“ – Tragické střety na železničních přejezdech jsou v poslední době málem tak časté jako přechod studené fronty přes naše území. Taková fádní záležitost. Ovšem na rozdíl od přechodu studené fronty, jemuž se nelze vyhnout, ke střetu na železničních přejezdech vůbec nemusí docházet! Ani k jednomu! Co by se ale muselo stát na straně řidičů, co by musela udělat sama železnice, respektive Správa železniční dopravní cesty?

Už autoškola by měla naučit řidiče vnímat železniční přejezd jako nejnebezpečnější místo na pozemních komunikacích. Je to vlastně křižovatka bez rozlišení komunikace hlavní či vedlejší, neplatí ani pravidlo pravé ruky, vlak má přednost vždy. Nemá možnost se vyhnout, nestihne zabrzdit. Na přejezdu je jako smrtonosná, velice průrazná střela, jíž nelze čelit a doufat v pouze pomuchlané plechy. Výstražná světla nás nezastaví, neochrání, pouze upozorní, že vlak pojede. Proto jim a zvukové signalizaci věnujme zvýšenou pozornost také snížením rychlosti, kdy se snižuje i riziko přehlédnutí. Čím více semaforů a červených světel musíme v provozu na komunikacích vnímat, tím méně jsme k nim ostražití. Výstražné světlo před železničním přejezdem je ale červená výjimečného zákazu, proto si, řidiči, bedlivě ověř, jestli opravdu nesvítí. Její přehlédnutí vinou periferijního vidění bývá smrtelné. V autě by neměla rumplovat divoká hudba.

Logo

Na druhé straně by pro Správu železniční dopravní cesty neměl být takový problém všechny železniční přejezdy se světelnou výstražnou signalizací doplnit závorami. Vždyť to, co je na celém zabezpečení nejdražší, tedy elektrické vedení a další technické vybavení, už tam je zavedeno. Závory by měly být přednější než jiné železniční modernizace. Závory, na rozdíl od světel, nikdo nepřehlédne. Jenom ten, kdo je přehlédnout chce. Proto usilujme o přednostní mechanické zajištění přejezdů dřív, než na ně dojde řada v rámci nějaké optimalizace či rekonstrukce železnice; dřív, než na nich dojde k dalším tragickým nehodám.

autor: Ondřej Vaculík
Spustit audio