První sestry školitelky ukončily studium

29. únor 2008
Tento pořad

Dvacet sester a porodních asistentek z plzeňské fakultní nemocnice může odborně vzdělávat mladší kolegyně. Úspěšně ukončily pilotní kurz nazvaný Sestry školitelky v klinické praxi. Připravila ho Vysoká škola v Plzni o.p.s. ve spolupráci s Fakultní nemocnicí Plzeň. Absolventky získaly nové informace v oblasti andragogiky, pedagogiky, didaktiky, práva, psychologie, managementu a vedení odborné praxe studentů zdravotnických škol.

Podle hlavní koordinátorky a spolutvůrkyně vzdělávacího programu - Evy Roubalové byl vzdělávací program Sestry školitelky klinické praxe spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Jeho cílem bylo vybavit všeobecné sestry a porodní asistentky podílející se na praktické výuce didaktickými a pedagogickými znalostmi a dovednostmi, které by je dostatečně kvalifikovaly pro předávání odborných poznatků studentům nelékařských zdravotnických oborů.

Logo

V prvních měsících projektu byly zpracovány učební texty tak, aby usnadnily studium pracovně vytížených účastnic kurzu. Soustředily pozornost na doplnění nových poznatků z teorie ošetřovatelství, získání nových informací v oblasti andragogiky, pedagogiky, didaktiky, psychologie a také práva, managementu a vedení odborné praxe. Od září 2007 do poloviny ledna 2008 se uskutečnil pilotní kurz, ve kterém probíhala teoretická a praktická výuka v celkovém rozsahu 100 hodin.

Pilotního kurzu se zúčastnilo 20 sester a porodních asistentek z FN Plzeň. Podmínkou pro zařazení byla kritéria stanovená garanty kurzu: vysokoškolské, vyšší odborné nebo středoškolské zdravotnické vzdělání a specializace v oboru, osvědčení k výkonu povolání bez odborného dohledu , doklad o pracovním poměru ve zdravotnickém zařízení, minimálně 3 roky praxe ve zdravotnickém zařízení a zájem o pedagogickou odbornou činnost.

Logo

Úroveň teoretické výuky předmětů v pilotním kurzu zhodnotili účastníci v dotazníku, který se týkal připravenosti vyučujícího na výuku, srozumitelnosti výkladu, přínosu výuky pro praxi a celkovou přehlednost a rozsah učebních textů. Zpětná vazba obsahovala pozitivní, ale i některá negativní zjištění.Všechny poznatky byly v závěru podrobně zpracovány, vyhodnoceny a budou využity pro úpravu osnovy i učebnic.

autoři: Eva Kačánová , mkl
Spustit audio