Tento unikát neměli ani na Barrandově

26. srpen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Stereofonní magnetofon Nagra

Rozhlasové muzeum najdeme, jak už jeho název napovídá, v budově Českého rozhlasu na náměstí Míru čp. 10 v Plzni. Muzeum skýtá mnoho zajímavých exponátů, které souvisejí s vysíláním, nahráváním, střihem a mnoha dalšími činnostmi, které jsou pro rádio jako takové nezbytné.

„Naše muzeum je plné krásných věcí, ale opravdu vzácné jsou sestavy dvou pracovišť z magnetofonu Nagra, jedna je Nagra IV-S a jedna IV-L. Na stereofonní Nagry se točilo všude ve filmu, ale takováto sestava, kterou mohou návštěvníci vidět u nás v muzeu, je jedinečná, a nebyla ani na Barrandově, ani v televizi, ani v pražském rádiu,“ řekl na úvod dlouholetý pracovník, mistr zvuku plzeňského Českého rozhlasu Josef Vavruška.

„Je to reportážní magnetofon, ale v této sestavě je to tak dokonale univerzální, že umožňoval jakýkoliv záznam na jakýkoliv druh páskového nosiče, od tenkého pásku až po studiové. Vtip je v tom, že magnetofony jsou propojeny do sebe, takže jak mikrofon z levého, tak z pravého magnetofonu pracují i do toho druhého magnetofonu. To znamená, že ta sestava umožňovala natáčení bez jakéhokoliv zastavení v této sestavě čtyř mikrofonů. K tomu se dal připojit ještě třeba mixážní stůl,“ popsal unikátnost předmětu pracovník rozhlasu.

Zařízení sloužilo tam, kam nebylo možné dojet s přenosovým vozem. Natáčelo se od jednoduchých reportáží až po složité koncerty. „Krom jiného tu byla ještě možnost, jak jsou dvě stereofonní stopy, tak byla ještě třetí, do které si režisér mohl během natáčení dělat zvukové poznámky. Sestava byla dokončena kolem roku 1986 a skončila až s koncem analogové éry v Českém rozhlase, to znamená polovina 90. let, “ řekl mistr zvuku.

„Každý ten přístroj zde má vždycky nějaký příběh nebo nějakou zvláštnost, na kterou si vzpomenu, když ho vidím. Třeba tyto Nagry, s nimi jsme natočili například první vystoupení Evy Urbanové na pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech, nebo zvukové záběry na tamním filmovém festivalu, příjezd režiséra Miloše Formana a tak dále,“ jmenoval Josef Vavruška.

autor: Kateřina Dobrovolná | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio