Tomáš Bernhardt: Ruce u Bartoloměje účinkovaly na lidi jako ježek v kleci na zdi Stínadel

26. leden 2018
Publicistika

Když reportér Lukáš Milota oznámil, že zná autora drobných kovových plastik realizovaných ve veřejném prostoru, strhla se na sociální síti Facebook diskuse. Mnoho diskutujících hájilo tajemství, které autora obestírá. Také historik a publicista Tomáš Bernhardt. Nakonec zpracoval své úvahy podpořené příklady z historie do fejetonu.

Bývaly doby, kdy umělecké dílo bylo mnohem podstatnější než autor. Ale svým způsobem je to tak i dnes, jenom to není na první pohled úplně patrné. Dobový věhlas autorovi nemusí být nic platný. Pokud jeho výtvory po čase zapadnou prachem a zapomněním, zmizí i on. Naproti tomu obraz nebo socha neztrácí na ceně jenom proto, že se o jejich tvůrci ví málo nebo nic.

Tajemství středověkých mistrů a Rychlých šípů

Karlštejnské obrazy Mistra Teodorika patří k národnímu bohatství, ačkoli o něm samém máme jen pár úředních zmínek. Z některých malířů se nezachovalo ani jméno, a tak musíme používat jména pracovní, jako například Mistr vyšebrodského cyklu nebo Mistr litoměřického oltáře. Je to sice jen takové pojmenování z nouze, ale řekněte, jestli nepůsobí tajemně až romanticky. Autor ustoupil zcela do pozadí a o to větší prostor ponechává fantazii při přemýšlení o svém díle. To třeba takový Karel Škréta taky nemaloval špatně, fantazii ale podněcuje mnohem méně. Každý přeci ví, že to je ten, jak má v Plzni ulici, tam co je krajská hygiena. Tím jsou otázky spojené s jeho existencí do značné míry vyřešeny a zbytek nám poví wikipedie, když to náhodou bude třeba.

O významu tajemna věděl svoje také Jaroslav Foglar, abych použil nějaký příklad, který je dnešku bližší. Stvořil svět, který je jakoby na dosah, důvěrně známý, a přitom tonoucí v mlze. Jeho detaily důsledně tajil a celý život odolával naléhání prozradit, co přesně bylo vzorem pro Stínadla, Druhou stranu a další reálie jeho rychlošípáckého cyklu. A dobře udělal. Tajemství spojené s jeho knihami je dodnes podstatnou složkou jejich kouzla. Nevíme, kde se ta místa nachází, a nacházet je proto můžeme všude, ale především v sobě. Kdyby Foglar své mlčení porušil, mohli bychom se sice jezdit dívat tam, kde zachránil Jindra Hojer Mirka Dušína a Jarku Metelku před Černými jezdci nebo kde bydlela stará Jeremiáška, ale to dráždivé kouzlo by se ztratilo.

Hřbitov, jezero, zpupní radní

Proč o tom mluvím? Také jsme tu teď několik týdnů měli drobné umělecké dílo, které svou tajuplností provokovalo mnoho otázek a výkladů. Když se v Plzni koncem listopadu objevily kovově vypadající ručičky drápající se z dlažby u katedrály, účinkovalo to na některé lidi podobně, jako když kdysi ve Stínadlech kdosi namaloval na zeď ježka v kleci. Kdo to udělal? Co to znamená? Jak to, že si nikdo nevšiml instalace? Proč se to objevilo právě u tzv. Ošahánka, kam si chodí lidé dotykem na ohmatanou hlavičku andílka přivolávat štěstí?

Někdo si vzpomněl, že tady kolem Bartoloměje býval hřbitov a nejbližší část kostela je vlastně pohřební kaple. Jinému to mohlo být připomínkou minulosti, plzeňské historie, která je obsažena v domech všude kolem a která se k nám takhle vztahuje. Někdo další zas přišel s tím, že někde snad slyšel pověst o jezeře pod kostelem. Dokonce zřejmě vznikla jedna pověst nová. Stručná historka o tom, jak kostel stínil sluneční hodiny na radnici, až je představitelé města nechali zrušit, byla rozšířena o vyprávění, kterak prý radní nejdřív chtěli nechat posunout kostel. Při pokusu o tento zpupný čin však kdosi zahynul a to prý mají ty ruce připomínat. Sice z toho až příliš trčí moderní doba, která už jednak takové věci umí technicky zvládnout, jednak nemá cit pro symboliku posvěceného místa, s kterým se prostě hýbat nedá. Ale to je vedlejší. Důležitý je prostor pro fantazii, který tato drobná plastika otevřela svou nejednoznačností a tajemnými okolnostmi vzniku.

A je po dohadech

Pak následovala ústa v dlažbě u divadla a stopy u synagogy. Jejich výklad byl snazší, ale možnost vztáhnout ty stopy na schodech ke konkrétnímu datu transportů zdejších židů do Terezína zas provokovala ke snaze najít nějaký podobně konkrétní výklad u ostatních plastik.

Díky, nebo možná spíš vinou pátrání kolegů z televize Seznam a rozhlasu už víme, kdo je autor těch tlapiček, ťapiček i tlamiček. Také víme, jaký jim dal význam a podle koho je odlil. Jako historik bych měl mít radost, ale je mi trochu líto toho ztraceného tajemství.

Nicméně autorovi Lukáši Řezníčkovi děkuji za těch několik týdnů prostoru pro fantazii. A svůj soukromý výklad symboliky jeho plastik si vzít nedám. Konec konců autor není úplně vždycky nejlepším vykladačem svého díla.

autor: Tomáš Bernhardt
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.