Umění ve veřejném prostoru
Už podruhé vysílal Český rozhlas Plzeň minulý týden ve čtvrtek v přímém přenosu veřejnou debatu k titulu Plzně Evropské hlavní město kultury 2015. Tentokrát znělo téma „Festival Na ulici - Umění ve veřejném prostoru". Petra Kosová se k diskusi vrací v následujícím příspěvku.
Při diskusi zaznělo hodně zajímavých názorů a nápadů. Mluvilo se o tom, že se Festival Na ulici za dobu svého trvání proměnil: před 18 lety to byla jediná venkovní akce ve městě, na kterou se Plzeňané těšili celý rok. Dnes je venkovních akcí v sezóně na dvě desítky. A Festival Na ulici ztrácí lety lesk, počet dní i počet návštěvníků. A město vlastně neví, proč chce Festival Na ulici nadále pořádat, ani co od něj chce, tedy co by měl nabízet. Ví, že ho chce pořádat v centru. A to je hodně málo.
Při diskusi bylo také řečeno, že Plzeň nemá žádnou velkou akci: Ostrava, která s Plzní usilovala o titul EHMK 2015, má známý hudební festival Colours of Ostrava, na který se sjíždějí fanoušci z celé země i ze zahraničí. Hradec Králové, který v úsilí o titul vypadl už v prvním kole, má hned dvě velké akce: divadelní Festival evropských regionů, který - narozdíl od plzeňského Mezinárodního festivalu Divadlo - dokáže rozžít celé město a je atraktivní i pro přespolní. Hradec má navíc i největší hudební festival v zemi: Rock For People. Plzeň mívala Portu, ale neudržela ji. Mívala gastronomickou výstavu Ex Plzeň, ale ačkoli se zájem o gastronomii neustále zvyšuje, na místě krásného výstaviště stojí architektonicky bezpohlavní obchodní centrum. Mezinárodní festival Divadlo je uzavřený v budovách a Plzeň o něm prakticky neví, zvláště poté, co vyřadil z programu venkovní produkce. Ani filmové Finále nenabízí nic, kvůli čemu by se do Plzně sjížděly davy jako na karlovarský festival nebo Letní filmovou školu v Uherském Hradišti.
Je otázka, jestli je nutné usilovat o takovou velkou akci. Jestli naopak není lepší zdůraznit jedinečnost každého projektu a usilovat o jeho atraktivnější a jasnější tvář. Vize - to je to, jak se ukázalo při debatě, co chybí Festivalu Na ulici. Ostatně, vize chybí více plzeňským kulturním akcím a institucím.
Festival Na ulici potřebuje, aby město ve spolupráci s odborníky dokázalo formulovat požadavky na jeho pořádání. A prospělo by mu kvalitní a velkorysé výběrové řízení na čtyřletý grant, které by se neomezovalo na místní organizátory. To ale znamená, že by měla být velkorysejší i částka vyhrazená na festival: na letošek město vyčlenilo necelý milion korun. Za to se mnoho muziky nepořídí. Jedno možné řešení někteří debatující nabídli: ať město a jeho obvody zbytečně neutrácejí za akce komerčního rázu typu balónová show a společně investují do festivalu, na kterém se kdysi jednou ročně potkala celá Plzeň.
Na tahu je město. Plzeňanům nezbývá, než doufat, že příští ročník Festivalu Na ulici nebude provizorní slepenec, ale začátek něčeho nového, na co se zase budou těšit.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
![ze_světa_lesních_samot.jpg ze_světa_lesních_samot.jpg](https://plzen.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/30211a0c09767f56cedafa33e6481497.jpg?itok=KWqo-X-T)
![](https://plzen.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/b71c5d2b93b9741c57997922a6ba086a.jpg?itok=pJjrY4Ii)
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.