Umění ve veřejném prostoru

4. červenec 2011
Publicistika

Už podruhé vysílal Český rozhlas Plzeň minulý týden ve čtvrtek v přímém přenosu veřejnou debatu k titulu Plzně Evropské hlavní město kultury 2015. Tentokrát znělo téma „Festival Na ulici - Umění ve veřejném prostoru". Petra Kosová se k diskusi vrací v následujícím příspěvku.

Při diskusi zaznělo hodně zajímavých názorů a nápadů. Mluvilo se o tom, že se Festival Na ulici za dobu svého trvání proměnil: před 18 lety to byla jediná venkovní akce ve městě, na kterou se Plzeňané těšili celý rok. Dnes je venkovních akcí v sezóně na dvě desítky. A Festival Na ulici ztrácí lety lesk, počet dní i počet návštěvníků. A město vlastně neví, proč chce Festival Na ulici nadále pořádat, ani co od něj chce, tedy co by měl nabízet. Ví, že ho chce pořádat v centru. A to je hodně málo.


Při diskusi bylo také řečeno, že Plzeň nemá žádnou velkou akci: Ostrava, která s Plzní usilovala o titul EHMK 2015, má známý hudební festival Colours of Ostrava, na který se sjíždějí fanoušci z celé země i ze zahraničí. Hradec Králové, který v úsilí o titul vypadl už v prvním kole, má hned dvě velké akce: divadelní Festival evropských regionů, který - narozdíl od plzeňského Mezinárodního festivalu Divadlo - dokáže rozžít celé město a je atraktivní i pro přespolní. Hradec má navíc i největší hudební festival v zemi: Rock For People. Plzeň mívala Portu, ale neudržela ji. Mívala gastronomickou výstavu Ex Plzeň, ale ačkoli se zájem o gastronomii neustále zvyšuje, na místě krásného výstaviště stojí architektonicky bezpohlavní obchodní centrum. Mezinárodní festival Divadlo je uzavřený v budovách a Plzeň o něm prakticky neví, zvláště poté, co vyřadil z programu venkovní produkce. Ani filmové Finále nenabízí nic, kvůli čemu by se do Plzně sjížděly davy jako na karlovarský festival nebo Letní filmovou školu v Uherském Hradišti.

Diváci pohádkového představení


Je otázka, jestli je nutné usilovat o takovou velkou akci. Jestli naopak není lepší zdůraznit jedinečnost každého projektu a usilovat o jeho atraktivnější a jasnější tvář. Vize - to je to, jak se ukázalo při debatě, co chybí Festivalu Na ulici. Ostatně, vize chybí více plzeňským kulturním akcím a institucím.


Festival Na ulici potřebuje, aby město ve spolupráci s odborníky dokázalo formulovat požadavky na jeho pořádání. A prospělo by mu kvalitní a velkorysé výběrové řízení na čtyřletý grant, které by se neomezovalo na místní organizátory. To ale znamená, že by měla být velkorysejší i částka vyhrazená na festival: na letošek město vyčlenilo necelý milion korun. Za to se mnoho muziky nepořídí. Jedno možné řešení někteří debatující nabídli: ať město a jeho obvody zbytečně neutrácejí za akce komerčního rázu typu balónová show a společně investují do festivalu, na kterém se kdysi jednou ročně potkala celá Plzeň.

Plzeň - radnice


Na tahu je město. Plzeňanům nezbývá, než doufat, že příští ročník Festivalu Na ulici nebude provizorní slepenec, ale začátek něčeho nového, na co se zase budou těšit.

autor: Petra Kosová
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.