Výběrové řízení

2. květen 2011
Publicistika

Nedávno vybírala komise ze tří uchazečů nového ředitele Divadla J. K. Tyla v Plzni. Výsledek? Nikdo z kandidátů nesplnil podmínky města. Proto komise doporučila Radě města Plzně, aby na dva roky dočasně pověřila vedením stávajícího ředitele Jana Buriana a vypsala do konce roku nové výběrové řízení. Rada měla minulý týden ve čtvrtek rozhodnout, zda bude doporučení odborníků respektovat. Ale rozhodnutí odsunula. Těmto událostem se věnuje Petra Kosová v následujícím příspěvku.


Spíše s nedůvěrou pohlížela plzeňská kulturní veřejnost na vypsání výběrového řízení na post ředitele Divadla J. K. Tyla. Předchozí výběrová řízení provázely různé nedostatky ve stanovení podmínek města nebo v pozdním dodání těchto podmínek komisi a hlavně tyto soutěže působily nakonec spíše jako nutná, městem stanovená formalita, která nakonec povede stejně jen k potvrzení Jana Buriana ve funkci. Ale tentokrát se události vyvíjely jinak.

Divadlo

Prvním signálem, že tentokrát to město myslí vážně, byly podmínky pro uchazeče. Logicky směřovaly ke zvýšeným nárokům na kulturní instituce vzhledem k získání titulu Evropské hlavní město kultury 2015. A dále například velmi opodstatněně požadovaly vizi o náplni nového Komorního divadla, jehož výstavba se chystá.

Druhým překvapením bylo zveřejnění členů komise. Ukázalo se, že město zvolilo velmi různorodé složení špičkových odborníků. Vedle bývalého ředitele Divadelního ústavu a současného ředitele pražského Národního divadla Ondřeje Černého, který má zkušenosti s řízením vícesouborového divadla, byl předsedou komise Ondřej Hrab, ředitel jednoho z nejprogresivnějších a v mezinárodní spolupráci rozhodně nejaktivnějšího českého divadla, pražské Archy. A dále byli v komisi recenzenti, divadelní teoretici, ale také třeba programová manažerka projektu Plzeň 2015 Šárka Havlíčková, schopná manažerka s rozsáhlou zkušeností nejen z produkce dalšího progresivního divadla Alfréd ve dvoře, ale také se zkušenostmi z různých úrovní veřejné správy a s evropskými kulturními sítěmi. To je jen výběr, ale už z něj bylo patrné, že město bere získaný titul EHMK 2015 vážně a je si vědomo nutných změn v kulturní sféře, zvláště pak v případě největší, nejdražší a také nejméně progresivní a nejméně otevřené kulturní instituce ve městě.

Logo

Třetím a jasným signálem transparentnosti výběrového řízení bylo velmi zodpovědné a moudré rozhodnutí komise, jakkoli se může našinci zdát komplikované. Komise jasně dala najevo, že žádný z uchazečů nepředložil zajímavý projekt a nesplnil zadání města. Konkrétně stávající ředitel Jan Burian pouze obhajoval svoji dlouholetou práci pro DJKT. Proto navrhla nové výběrové řízení, tentokrát s větší časovou rezervou, která by přilákala více osobností a dala jim prostor pro přípravu kvalitního konceptu. Pokud by město do konce letošního roku takovou osobnost vybralo, měl by nový ředitel rok a půl čas na sestavení kvalitního manažerského a uměleckého týmu a přípravu nového programu. To je na české poměry unikátní a pro ostatní oblastní divadla inspirativní řešení, blížící se některým evropským modelům.

Teď je rozhodnutí na Radě města Plzně. Zdali přijme nebo odmítne doporučení výběrové komise. Podezření budí fakt, že radní odsunuli rozhodnutí, které mělo padnout už minulý čtvrtek, na 19. května. Přívod čerstvého vzduchu se uzavírá, atmosféra v plzeňském kulturním prostředí houstne, neboť éterem se šíří poplašné zprávy o politických tlacích. Nátlak má být směrován proti doporučení komise a údajně prosazuje znovuzvolení Jana Buriana bez ohledu na výsledky konkurzu.

Návrh nového divadla v Plzni

Město připravilo na plzeňské poměry nadstandardně kvalitní a transparentní výběrové řízení. Přesto ještě potřebuje trochu doladit a také se ukázalo, že pro přihlášky uchazečů je třeba zadat delší časový úsek. Komise dala jasně najevo, že v souladu s požadavky města hledá ředitele s kvalitní vizí evropského rozměru. Pokud by ve druhém kole představil Jan Burian nejlepší koncepci, bude jeho znovuzvolení legitimní. Výborná koncepce, ať je jejím autorem kdokoliv, je ku prospěchu divadla. A o prospěch a rozvoj divadla by mělo jít především a všem. Včetně Jana Buriana, který předsedá Asociaci profesionálních divadel ČR a vede katedru činohry DAMU a je tedy na místě předpoklad, že kvalitní rozvoj divadelní scény patří mezi jeho priority. Proč by se tedy město a současný ředitel měli novému výběrovému řízení
bránit?

19. května se ukáže, jestli má Plzeň na radnici dostatečně silné vedení, aby stálo za výběrovým řízením, které vypsalo. Anebo bude obsazení postu ředitele kulturní instituce zpolitizováno. To by ovšem znamenalo ničivý zásah do kulturní sféry a byl by to velmi špatný signál také pro projekty Evropského hlavního města kultury, které by se měly co nejvíce vzdalovat politickým vlivům a co nejvíce sledovat prospěch města a jeho obyvatel.
Nemluvě o celorepublikové ostudě, která by Plzeň neminula.


autor: Petra Kosová
Spustit audio