Zákonitosti výchovy, tajnosti duše člověka a vysvědčení

20. červen 2011
Publicistika

Blíží se chvíle, která drásá nervy nejednoho školáka a nejednoho rodiče. Plzeňský vysokoškolský pedagog Zdeněk Vostracký se jí věnuje v příspěvku nazvaném: Zákonitosti výchovy, tajnosti duše člověka a vysvědčení.

Konec školního roku, blížící se vysvědčení a události ve světě inspirují k zamyšlení nad úlohou školy ve výchově. Ve škole se dítě poprvé setkává s veřejným hodnocením i s prostředím, v němž je bez ochrany rodičů.

Ve výchově existují určité „zákonitosti výchovy“. Prvním zákonem je dodržování souladu výchovy v řetězci složeném z článků psychologických: dědičnost - otec – matka – rodina – škola – společnost. Druhým zákonem je dodržování zásad výchovy v řetězci článků sociologických: provinění – přiměřený trest – odpuštění – motivace k nápravě. Všechny tyto články tvoří složitou mozaiku výchovy, v níž porušení jednotlivých článků řetězce znamená její poškození. Porušení více článků, například: nespravedlnost učitele, nepochopení u rodičů,a nejednotnosti jejich výchovy i zesměšnění kamarády ve škole, může vyústit až k depresi. Člověk se pak uzavře do svého vnitřního světa a příčiny narušené psychiky jsou jen jeho tajemstvím. Někdy to dokonce vyústí ke mstě na společnosti, na nevinných obětech. Ruský spisovatel Fjodor M. Dostojevskij o tom řekl:
„Zločin je jediným útočištěm nečinnosti, netrpělivosti a žádostivé bezvýznamnosti.“

Vysvědčení


Možná, že jedním z takových příběhů byl i osud Usáma Bin Ládina, představitele teroristické organizace Al Kájda (který byl zabit 2. května 2011). Vyrůstal ve velmi zámožné arabské rodině s blízkými vztahy k saudskoarabskému královskému dvoru. Vzdělával se na prestižní škole a vystudoval stavební inženýrství. Údajně nepodváděl, neopisoval a byl považován za plachého, skromného studenta, který mluvil tichým hlasem. V mládí neprojevoval vůdcovské sklony. Jaké články výchovy asi praskly a byly příčinou jeho osudu?


Nebezpečí porušení článků v řetězci výchovy vzrůstá s užíváním „neosobních“ informačních technologií, mobilů a internetu. Ubývá čas na přímé lidské vztahy. Rodiče nemají čas na děti. Učitelé jsou přebujelou administrativou okrádáni o čas i psychickou energii. To vše se ještě více projevuje v době vysvědčení. Na vysvědčení se bohužel hodnotí více prostý číselný výsledek než snaha žáka, jenž i přes největší úsilí nemůže dosáhnout lepších výsledků. Právě v této době je větší riziko přerušení článku výchovy. Proto je potřebné, aby učitelé i rodiče přistupovali k vysvědčení moudře. Richard F. Feynman, světově uznávaný vědec, laureát Nobelovy ceny za fyziku, o tom napsal v dopisu matce svého žáka:
„Milá paní Crownová, rezignujte na pokusy Vašeho syna naučit se fyziku. Fyzika není v životě tím nejdůležitějším. Tím je láska.“

Rodina
autor: Zdeněk Vostracký
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.