Ketodieta: Výhody i rizika, naděje i skepse

Dieta (ilustrační foto)
Dieta (ilustrační foto)

Diety podléhají módě podobně jako oblečení, obrazy nebo knihy. Zatímco špatným románem nebo oblečením si můžete poškodit jedině svůj vkus, špatná dieta může přinést problémy se zdravím. Co všechno víme o ketodietě, která je aktuálním hitem?

Lékaři bývají vůči populárním dietním ostražití, ale přesto se i v medicíně objevují některé dobové trendy. Při hledání řešení epidemie obezity a cukrovky je dnes ketodieta neboli ketogenní dieta právě tou, která vyvolává bouřlivé diskuse. A to nejen na internetu nebo v barevných magazínech o životním stylu, ale i v odborných lékařských časopisech.

Co je vlastně ketogenní dieta?

Označuje se tak strava, která drasticky omezuje přísun jednoduchých i složitých cukrů. V případě ketodiety lidské tělo většinu energie získává z tuků (obvykle přes 70 %), menší část z bílkovin a jen minimum ze sacharidů.

Přestože je ketodieta někdy uváděna jako přirozený stav, ve skutečnosti napodobuje situaci, kdy člověk hladoví nebo kdy trpí cukrovku. V takovém případě metabolismus začne ve vyšší míře zpracovávat zásobní tuky a v játrech produkovat tzv. ketolátky, které daly dietě název. Jedná se o kyselinu acetooctovou, kyselinu beta-hydroxymáselnou a aceton. Obě kyseliny slouží následně po rozvedení krví jako „palivo“ pro buňky svalů a dalších orgánů těla. Aceton organismus využít neumí a tělo se ho zbavuje tím, že je vydechován nebo vylučován do moči.

Ketoterapie pro epileptiky

Jako léčebná metoda se ketodieta objevila už ve 20. letech minulého století, a to pro epileptiky, hlavně pro děti trpící epilepsií. Provedené klinické studie prokázaly v případě epilepsie její účinnost i to, že většina pacientů ji dlouhodobě tolerovala. Nicméně i na lékařský předpis a pod lékařským dohledem byla spojena s řadou vedlejších účinků, a proto byla ketogenní dieta považována za postup „poslední volby“. Nasazovala se tedy u pacientů, u kterých nezabíraly jiné formy léčby.

Nežádoucí účinky a rizika ketodiety

Testování ketodiety u epileptiků ukázalo také množství nežádoucích účinků a zdravotních rizik. Mezi časné nežádoucí účinky patří například nechutenství, zvracení nebo pocity nevolnosti, ospalost, okyselení organismu (metabolická acidóza), dehydratace, případně pokles hladiny krevního cukru (hypoglykémie).

Riziko ketózy
I u zdravého člověk se v těle vyskytuje určité malé množství ketolátek. Jejich obsah v krvi se označuje jako ketonémie, přičemž se běžně pohybuje pro 0,2 milimolu na litr. Pokud člověk hladoví nebo drží dietu s nízkým obsahem sacharidů, může se ketonémie zvýšit na 1 až 3 milimoly na litr. Problém ketolátek spočívá mimo jiné to, že jsou kyselé povahy a okyselují tak organismus.

Zejména v případě cukrovky může dojít až k patologickému stavu, který se označuje jako ketoacidóza. Pro ni je typické značné okyselení organismu (acidóza) a vysoký obsah ketolátek v krvi (více než 3 mmol/l), ale i v moči (ketonurie). Typický je také zápach acetonu v dechu. Obvykle se ketoacidóza projevuje nevolností a zvracením, ale může vést i ke ztrátě vědomí až ke kómatu.

Mezi velmi časté pozdější účinky patří zácpa, která je spojena s velmi nízkým obsahem vlákniny v ketodietě. Změny v organismu spojené s okyselením také zvyšují riziko vzniku močových kamenů, a to jak urátových (vznikajících z kyseliny močové), tak ze šťavelanu vápenatého (kalcium-oxalátové kameny). Další častým vedlejším příznakem je zvýšení hladiny cholesterolu v krvi. V případě dětí byly zdokumentovány případy zpomalení růstu, které mohou být spojeny s nedostatečným příjmem bílkovin nebo vitamínů.

Mezi vzácnější komplikace u pacientů s ketodietou patří častější nemocnosti na infekční choroby, poruchy slinivky břišní (pankreatitida), anemie, osteoporóza nebo srdeční poruchy (kardiomyopatie).

Zhubneme s ketodietou?

To, že léčebná ketodieta navozuje v těle stav podobný tomu, který se vyskytuje při hladovění nebo cukrovce, vedla některé odborníky i laiky k myšlence, že by se dala použít ke zhubnutí nebo léčbě obezity. Zatímco ketogenní dietu začaly propagovat jako návod na štíhlou linii některé celebrity, lékaři byli opatrnější a začali testovat její účinky na dobrovolnících.

V roce 2013 bylo zveřejněno zhodnocení 13 studií, které srovnávaly vliv dodržování ketodiety s jinými způsoby redukce váhy. Vyznavači ketodiety ale podle tohoto porovnání za rok dodržování diety zhubli jen ani ne o kilo více než lidé, kteří dodržovali daleko běžnější dietu, která je založena na nízkém obsahu tuků a vysokém příjmu složitých cukrů, například celozrnných obilovin, ovoce a zeleniny.

S tím, jak přibývalo testování diet, byla v roce 2017 zveřejněna analýza 32 kontrolovaných studií, které porovnávaly skupiny lidí se stejným příjmem kalorií ovšem s rozdílným obsahem tuků a sacharidů. Výsledky ukázaly, že lidí s dietou, která obsahovala více sacharidů, měli větší výdej energie a dosáhli i vyšší redukce hmotnosti. Rozdíl ve snížení hmotnosti byl v průměru jen 16 gramů denně, což zdánlivě vypadá jako nepodstatné. Ale lidé konzumující nízký podíl tuků tak za rok snížili svou váhu téměř o 6 kilogramů oproti těm, jejichž dieta byla na tuky bohatá.

Ketodieta při cukrovce 2. typu?

Některé lékařské testy zaměřené na využití ketogenní diety přinášejí slibné výsledky. Například jedna ze studií ukázala, že pacienti s cukrovkou 2. typu, kteří dodržovali rok ketogenní dietu pod lékařským dohledem, dosáhli snížení úrovně glykovaného hemoglobinu, který slouží jako dlouhodobý ukazatel hladiny krevního cukru. Nicméně skeptici mezi lékaři upozorňují, že snížení bylo velmi malé (o pouhé 1,3 %) a že výsledek pokusu mohl být zkreslen tím, že do skupiny s ketodietou se hlásili dobrovolníci, kterým na rozdíl od kontrolní skupiny byla poskytnuta intenzivní podpora. Bohužel analýza dlouhodobých studií zaměřených na snížení váhy nenalezla rozdíly v oblasti kontroly hladiny glukózy mezi skupinami s ketogenní dietou a se stravou s nízkým obsahem tuku.