Kokosový olej. Rádoby superpotravina, která vůbec nemusí být super

Kokosový olej
Kokosový olej

Pokud na internetu začnete pátrat po kokosovém oleji, můžete dojít k fantastickému seznamu zdravotních problémů, které údajně umí řešit. Bohužel u většiny takových tvrzení není uvedena informace o tom, na jakém základě jsou založena. Odborné prameny jsou kokosovému oleji nakloněny málokdy a mnohé lékařské autority před ním vysloveně varují.

Na řadě webových stránek se můžete dočíst, že kokosový olej podporuje imunitu, reguluje hladinu cholesterolu v krvi, podporuje funkci štítné žlázy, a dokonce, že údajně zabraňuje ateroskleróze a zmírňuje škody na stěnách cév. Co všechno ale skutečně víme?


Jak se získává a co obsahuje kokosový olej?
Kosový olej se získává lisováním jader zralých kokosových ořechů, které se sklízejí z kokosové palmy. Olej se dále může rafinovat, případně se podrobuje částečné nebo úplné hydrogenaci, která zvyšuje jeho teplotu tání.

Kokosový olej obsahuje vysoký podíl tzv. nasycených mastných kyselin, čímž se podobá spíše živočišným tukům, které v našich podmínkách představuje máslo nebo vepřové sádlo. Nasycené mastné kyseliny činí 80 až 90 % jeho složení. Největší zastoupení má kyselina laurová, která může činit až polovinu všech mastných kyselin. Naopak kokosový olej obvykle obsahuje velmi málo (méně než 2%) vícenenasycených mastných kyselin, které jsou považované za tělu prospěšné.

Snaha najít prameny toho, proč má kokosový olej tak zdravou pověst, tak trochu připomínala detektivní pátrání. Většina internetových stránek, které kokosový olej propagují nebo vychvalují, buď neobsahuje zdroje svých tvrzení, nebo odkazuje na podobně zaměřené weby. Pokud se podařilo dohledat odkazy na vědecké studie, jednalo se převážně buď o zdraví Polynésanů, nebo o pokusy, které se týkaly změny diety u obézních dobrovolníků.

Exotické ostrovy - náš vzor? Ano, ale …

Jedním ze zdrojů je odkaz na několik desítek let staré studie, které se zabývaly hladinou cholesterolu a nemocemi srdce a cév u obyvatel polynéských atolů. Odborníci však upozorňují, že studovaná populace kromě konzumace kokosu v různé podobě měla také stravu bohatou na zeleninu, vlákninu a na ryby, které jsou významným zdrojem zdraví prospěných tzv. vícenenasycených mastných kyselin.

Zajímavý pokus s dobrovolníky. Jen se netýkal kokosového oleje …

Dalším zdrojem popularity kokosového oleje jsou dvě studie, které v roce 2003 zveřejnila skupinka kanadských vědců. Provedla zhruba měsíční experimenty s malými skupinami obézních dobrovolníků. Některým účastníkům pokusu nahradili běžné tuky, které obsahují převážně mastné kyseliny s dlouhými řetězci uhlíku, za speciálně připravenou směs s vysokým obsahem mastných kyselin se středně dlouhým řetězcem (MCT). Výsledky pokusů se poněkud odlišovaly u mužů a žen, každopádně lékaři objevili určitou malou změnu ve výdaji energie a v rychlosti oxidace tuků u těch dobrovolníků, jejichž dieta obsahovala jednodušší mastné kyseliny. U mužů dieta s vyšším obsahem kratších mastných kyselin vedla k poklesu tělesného tuku v těle asi o půl kilogramu. U testovaných žen v tomto ohledu nebyl shledán významný rozdíl.

Spoluautorka studie Marie-Pierrre St-Onge ale upozorňuje na dvě velmi podstatné skutečnosti, které propagátoři kokosového oleje při argumentaci nezmiňují. Jednak v samotném experimentu nebylo použito kokosového oleje, ale speciálně připravené směsi s vysokým obsahem určitých mastných kyselin. Ale hlavně zamlčují skutečnost, že kokosový olej obsahuje pouze malé procento oněch MCT použitých v pokusech. Podle jedné z posledních analýz jde jen o 13 až 15%, zbytek tvoří nasycené kyseliny s dlouhým řetězcem.


K čemu se používá a kde se s ním setkáme?
Celosvětová produkce kokosového oleje se pohybuje mezi pěti a šesti milióny tun ročně, což však činí jen kolem 2% celosvětové spotřeby rostlinných olejů. Kokosový olej se využívá jako surovina pro chemický a kosmetický průmysl, například pro výrobě saponátů, tekutých mýdel, šampónů atd.

Potravinářský průmyslu si kokosový olej oblíbil jako levnější náhradu mléčného tuku, takže se s ním velice často setkáváme ve zmrzlinách, nanucích a jiných mražených pochoutkách. Ale používá se i při výrobě pečiva nebo pro přípravu oblíbeného popkornu v mnoha multikinech. S rostoucí popularitou kokosového oleje také stoupá také jeho použití v různých potravinových doplňcích pro fitness nebo pro výživu sportovců.

Chybějící důkazy prospěšnosti...

V roce 2016 vydala Britská nadace pro výživu (British Nutrition Foundation) ve svém bulletinu zprávu, která konstatuje, že není dostatek vědeckých důkazů pro tvrzení o údajných blahodárných účincích kokosového oleje na lidské zdraví. Profesor Sanders z King´s College London uvádí, že kokosový olej je v porovnání s ostatními rostlinnými oleji chudý na obsah vitaminu E a že postrádá esenciální mastné kyseliny, což ho činí dokonce horším než sádlo nebo palmový olej.

… a varování lékařských autorit!

V roce 2017 významná lékařská společnost sdružující kardiology (American Hearth Association) vydala své nejnovější stanovisko týkající se tuků v potravě v souvislosti s nemocemi srdce a cév. Na základě zhodnocení doposud provedených vědeckých studií tato společnost nedoporučuje užívání kokosového olej, neboť zvyšuje hladinu tzv. LDL cholesterolu, který je považován za rizikový faktor pro vznik kardiovaskulárních chorob. Současně podlé této odborné společnosti nejsou prokázané žádné příznivé účinky kokosového oleje.

Odborníci ve svém stanovisku doporučují omezit celkově vysoký příjem tuků, hlavně těch bohatých na nasycené mastné kyseliny, kam patří živočišné tuky a palmový nebo kokosový olej. Tyto tuky je vhodné nahradit těmi s vysokým obsahem nenasycených mastných kyselin, jako jsou ryby nebo některé rostlinné oleje (olivový, slunečnicový a další).

Co můžete udělat vy aneb Rady k nezaplacení
  • Pojídat denně lžičku kokosového oleje nebo si ho přidávat do kávy bude mít pro vaše zdraví pravděpodobně podobný účinek jako vepřové sádlo.
  • Kokosový olej se nebojte občas použít jako exotickou ingredienci, třeba při přípravě jídla podle thajského receptu.
  • Svému zdraví prokazatelně prospějete, pokud tučné červené maso nahradíte rybou nebo pokud v kuchyni nahradíte sádlo olivovým či slunečnicovým olejem.
  • Nenapodobujte celebrity jen proto, že propagují módní „zdravé“ výrobky.
  • Ověřujte si fakta ze seriózních zdrojů, nespoléhejte na internetové vyhledavače.