Manipulace v médiích 1

30. listopad 2010

Téma dnešního koutku je velmi specifické. Budeme se povídat o komunikaci v médiích – konkrétně, jakým způsobem na nás mohou média manipulativně působit. Vítám zde... Často se hovoří o tom, že média mají schopnost manipulovat, jak je to vůbec možné a platí to rovněž pro zpravodajské sdělení? Média mohou manipulovat v podstatě dvojím způsobem: jednak mohou přinášet pozměněné, upravené, tj. zmanipulované informace, a jednak mohou u příjemců, tzn. posluchačů či diváků, měnit jejich postoje, názory, ale také projevy, chování, jejich jednání. Druhá otázka zněla, zda se to týká i zpravodajského sdělení – tak určitě ano, i tyto informace mohou být zmanipulované, anebo na nás mohou působit manipulativně. Je vůbec reálné, aby zpravodajství bylo objektivní? O manipulaci hovoříme zejména v souvislosti s reklamou, která si vyloženě klade za cíl ovlivnit co nejvíce lidí a přimět je koupit si danou věc. Zpravodajství bylo dlouho vydáváno za jediné objektivní sdělení v mediální sféře, nebo alespoň za sdělení maximálně objektivní. Nicméně objektivita zpravodajství je velmi relativní. V podstatě bychom něco podobného ani neměli požadovat, protože zpravodajství nemůže tento požadavek naplnit, ani kdyby chtělo. Být objektivní totiž znamená, že by zprávy musely obsahovat informace o všech důležitých událostech doma i ve světě, musely by co do rozsahu odpovídat důležitosti dané zprávy a musely by být sděleny zcela neosobním, neemocionálním jazykem, bez hodnotících prvků. Ale většina z nás, nebo alespoň velká část z nás se určitě domnívá, že tomu tak je? Prostor pro zpravodajství je omezený, ať už se jedná o jakékoliv médium. Nikdy tedy nemohou být sděleny informace o všech událostech. Už tím, že některé události zveřejníme, učiníme je důležitějšími, než ty které zůstanou bez povšimnutí. V žurnalistice se říká, že co není zprávou, jakoby se ani nestalo. V podstatě to znamená, že pokud se o tom nedozví široké vrstvy lidí, nemá to žádnou důležitost, ať už je to cokoliv, tzn. i když je to ve své podstatě důležitější než všechno ostatní. Výběrem zpráv lze provádět manipulaci velmi dobře. Mnozí posluchači si jistě vzpomenou, že v dobách totalitního režimu v naší zemi se zveřejňovaly jen některé zprávy – zvláště opěvné zprávy z východu. Málokdo si ale možná uvědomí, že tak jako měl kdysi přednost východ, dnes převažují zprávy ze západu. Ať se nám to líbí nebo ne, opět je zpravodajství poplatné době a tomu, kdo ve světě vládne. Výběr zpráv je tedy hlavní způsob ovlivňování a uzpůsobování informací? Výběr zpráv je jen jedním z mnoha způsobů. Další je výběr informací o konkrétní události. Nikdy nemůže novinář sdělit vše – vždy se jedná o výběr, už proto, že nemá dostatek prostoru, dále nezná u všech událostí všechny podrobnosti a rovněž volí zejména to, čemu sám rozumí na základě svých předchozích zkušeností. Nesmíme zapomenout také na fakt, že manipulace probíhá i na úrovni jazykové. Novinář může ovlivňovat tím, jakým způsobem zprávu předává a kolik hodnotících a jiných prvků do ní zařazuje. Ale to je na velmi dlouhé povídání, tak si to necháme na některý z dalších koutků.]]>

autoři: Stanislav Jurík , Jaroslava Nováková
Spustit audio