Masarykův odkaz je v Masarykově základní škole v Plzni stále živý

14. září 2025 11:45

Plzeňská Masarykova základní škola nejenže nese jméno prvního československého prezidenta, její základní kámen se s ním setkal. Tomáš Garrigue Masaryk byl osobně u jeho položení a později i schválil pojmenování školy.

Škola nacházející se na Jiráskově náměstí v Plzni byla postavena v letech 1921 až 23, je první školou vybudovanou na náklady města po vzniku Československa. A i po více než 100 letech je o ni zájem. V novém školním roce má zcela naplněnou kapacitu, dochází sem 488 dětí, z toho 54 prvňáků. „Naše škola nabízí srdečné a rodinné prostředí, díky tomu nám přibývají další a další žáci a my jsme za to moc rádi,“ říká s hrdostí v hlase učitelka Libuše Duchan, která v Masarykově základní škole působí přes 30 let.

Tomáš Garrigue Masaryk

*7. března 1850 Hodonín

+14. září 1937 Lány

Školní budova, jak ji navrhl významný architekt Hanuš Zápal, byla původně rozdělena na dívčí a chlapeckou část, což připomínají dva přední vchody. Jejich portály zdobí sousoší akademického sochaře Otakara Waltra. Ve vestibulu na příchozí shlíží Masarykova busta. „Připomíná nám jeho odkaz a hodnoty, ke kterým se snažíme děti vést. Pro zachování demokracie v naší zemi je to stále důležitější. Spousta věcí se mění, někdy rychle a bouřlivě. Ale hodnoty, na kterých stála naše nezávislá Československá republika, ty pořád platí a měly by se udržovat i v době jejich zpochybňování," myslí si ředitel Masarykovy základní školy v Plzni Martin Šimek.

Ve výuce se zde snoubí tradice a současné trendy, např. pokud jde o moderní technologie. „Děti od 2. do 8. třídy mají v tandemu s informatikou i předmět robotika, přesněji na 1. stupni základy robotiky, na druhém robotiku. Snažíme se o hravou a zábavnou formu. Naši žáci jsou víc než jen uživatelé, dobře chápou princip, a většinou je to navíc i velice baví. To je takový učitelský ideál,“ pochvaluje si Martin Šimek.

A Libuše Duchan jeho slova doplňuje: „Můžu posoudit změny, které nastaly během několika desítek let. Jsou obrovské. Za nejdůležitější považuji změny v přístupu rodičů a žáků. Žáci jsou otevřenější, můžeme s nimi diskutovat. Také rodiče si daleko více dovolí s námi komunikovat a konzultovat všechny své problémy, jak doma, tak ve škole.“

autor: Soňa Vaicenbacherová | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio