Nedostatek vitaminu B12 může škodit. A co nadbytek?

5. duben 2018
Vitamin B12

Veganka, která z etických důvodů odmítá jíst potraviny živočišného původu, doplňuje vitamin B12 tabletkami a k podobnému kroku nabádá i své okolí. Její kamarádka se teď na nás obrátila s dotazem, jestli v takovém případě nehrozí předávkování.

Název vitamin B12 (též kobalamin či korinoidy) se používá pro skupinu chemických látek s podobnou strukturou, které jsou rozpustné ve vodě a mají ve svém centru navázán atom kobaltu. V těle má tento vitamin celou řadu velmi důležitých funkci. V dětství se podílí na vývoji nervového systému, hraje důležitou roli v krvetvorbě a je nezbytný i pro tvorbu látek, ze kterých se skládá dědičná informace (DNA a RNA).

Kde ho tělo může získat?

Ve významném množství se vitamin B12 vyskytuje v potravinách živočišného původu. Ve vysokých koncentracích hlavně v játrech, ledvinách a mase, ale dobrým zdrojem jsou i vaječné žloutky, ryby, mléko nebo sýry. V potravinách rostlinného původu se vyskytuje pouze v případě, pokud byly vyrobeny pomocí mikrobiální fermentace. Jde například o kyselé zelí nebo sójový tempeh.

Vitamin B12 se vstřebává v tenkém střevě, ale pouze pokud předtím v žaludku vytvoří komplex s tzv. vnitřním faktorem, který produkuje naše žaludeční sliznice. Během života si člověk vytváří v játrech zásobu vitaminu, která je schopná pokrýt potřebu v období nedostatku.

K čemu může vést jeho nedostatek?

Lékaři už velmi dlouho vědí, že extrémní nedostatek vitaminu B12 může vést ke specifické formě chudokrevnosti. Jde o tzv. megaloblastickou anémii, během které místo normálních červených krvinek vzniká méně, ale větších, tzv. megaloblastů. Dále může dojít k hromadění homocysteinu v těle, což může být rizikovým faktorem pro poruchy srážlivosti krve a vést ke vzniku trombóz. Projevit se mohou i neurologické poruchy, během kterých dochází k poruchám citlivosti v končetinách.

Méně závažný nedostatek vitaminu B12 může být spojen s nespecifickými zdravotními problémy, které je možné zaměnit s řadou jiných onemocnění. Příznaky mohou zahrnovat například únavu, zácpu, ztrátu chuti k jídlu, celkovou slabost, ubývání na váze atd. V takovém případě je vhodné navštívit svého lékaře, který je schopen odhalit příčinu problémů na základě podrobnějšího vyšetření a laboratorních testů.

Kolik vitaminu tělo potřebuje?

V roce 2015 vyhodnotil panel expertů Evropského úřadu pro bezpečnost potravin (EFSA) dostupné vědecké studie, aby doporučil množství vitaminu B12, který bychom měli pravidelně dodávat svému tělu. Dospěl k závěru, že pro dospělého činí dostatečný příjem tohoto vitaminu asi 4 mikrogramy denně. Podle studií provedených v několika evropských zemích se průměrný dospělý nedostatku vitaminu B12 obávat nemusí, protože jeho skutečný přívod v potravě se pohybuje zhruba od 4,2 do 8,6 mikrogramu. Podle amerických lékařských autorit činí doporučený příjem kobalaminu jen 2,5 mikrogramu denně. Nicméně k pokrytí základní potřeby těla pro udržení normální krvetvorby postačuje příjem 1,5 až 2 mikrogramy kobalaminu denně.

Těhotné a kojící ženy potřebují více

Speciálně se zabývali odborníci EFSA tím, kolik vitaminu B12 potřebují těhotné a kojící ženy, které část svého kobalaminu zabudovávají do tkání nenarozeného dítě v děloze nebo ho předávají svému miminku v mateřském mléce. Podle odborníků činí adekvátní příjem pro těhotné ženy zhruba 4,5 mikrogramu/den a pro kojící ženy 5 mikrogramů denně.

U koho by doplňování vitaminu B12 mohlo mít smysl?

Problém s nedostatkem kobalaminu mohou mít pacienti, kteří trpí vážnými zažívacími problémy, jako jsou například celiakie, Crohnova choroba, poruchy vylučování kyseliny chlorovodíkové v žaludku nebo poruchy tzv. vnitřního faktoru. Také lidé, kteří podstoupili operační zmenšení žaludku k léčbě silné obezity.

Další ohroženou skupinou mohou být striktní vegani, kteří odmítají konzumaci jakýchkoliv živočišných potravin - tedy nejen masa, ale i vajec, mléka a mléčných výrobků. Zvláště opatrné by pak měly být těhotné nebo kojící veganky, protože jejich tělo ztrácí část vitaminu ve prospěch vyvíjejícího se plodu nebo prostřednictvím mateřského mléka. Ohroženy nedostatkem vitaminu B12 mohou být i děti, jejichž rodiče dodržují přísnou veganskou dietu. Nedostatkem kobalaminu ale mohou trpět také chroničtí alkoholici, a to v důsledku sníženého vstřebávání v trávicím ústrojí, ale někdy také kvůli nevhodné dietě.

Může škodit i nadbytek?

Poměrně dlouho se mělo za to, že vyšší přívod vitaminu B12 do těla by neměl představovat problém. V posledních letech ale vědci v několika zemích zveřejnili studie, které naznačují, že pravidelné vysoké dávky kobalaminu v podobě doplňků stravy by mohly zvyšovat riziko některých typů rakoviny, zejména rakoviny plic. Jednoznačnou odpověď na to, zda jsou vysoké dávky škodlivé, věda zatím nemá.

Ani B12 není všelék

Prodejce potravinových doplňků a vitamínů se nás všemožně snaží přesvědčit, že jejich zboží prospěje našemu zdraví. Na internetu proto najdete dlouhé seznamy nemocí, kterým mohou údajně potravinové doplňky s obsahem B12 předejít nebo je vyléčit. Od Alzheimerovy choroby přes nemoci srdce až po neplodnost nebo ekzém. Podle odborníků ale taková tvrzení buď nejsou založena na faktech nebo vycházejí z chybných argumentů. Například v případě Alzheimerovy choroby se argumentuje tím, že nedostatek kobalaminu může být spojen s poklesem některých mozkových funkcí. Nicméně klinické studie u lidí s Alzheimerovou chorobou neobjevily zlepšení, ať už byly podávány různě vysoké dávky B12.

  • Životní styl
  • Publicistika