Stávka stojícího

26. srpen 2003
Publicistika

Vysvětlit prvňákům, proč nemají otevřené dveře do školy, na kterou se těší, nebude snadné. Systémově špatné je toho ve školství mnoho, ale schopnost, vzít si za rukojmí malé děti, to všichni velmi vehementně vyčítáme rodičům, kteří se nepohodli, nebo se rovnou rozvádějí. Stát a učitelé se teď chovají stejně jako ti hádající se rodiče a jestli Ministerstvo školství vyčítá učitelům, že si bere děti do stávky jako rukojmí, dělá okamžitě totéž. Je to špatné z obou stran, z obou stran je to stejně proti dětem. Stát má máslo na hlavě už dlouho, ale oni učitelé na tom mají svůj podíl rovněž.


Tatáž poruchovost se týká školství, ovšem zde by větší platy vyšší kvalitu učitelů postupně přinést měly. Učitelé sami dobře vědí, že bezbřehá nevědomost dětí o historických událostech v zemi padá na jejich triko; ankety s otázkou na dvacátý první srpen 68 ukázaly, byť malý vzorek respondentů mohou kantoři vydávat za velké zkreslení, velmi tristní stav vědomí mladých. Podobně to dopadá se znalostí obou Masaryků, Beneše, ale také pravý stav věcí u komunistických prezidentů mladí neznají. Učitelé se odvolávají na podíl rodiny, ale hovořím o podílu chyb, kvůli kterému stávkovat, připadá mi, vzhledem k velikosti propadu vědomí, nemorální. Je mimo diskuzi, že chtít na učitelích super výkony za ostudně malý plat je rovněž nemorální a stát to opravdu činí, ale já hovořím o fundamentální generační informaci.

Vzít si za rukojmí prvňáky, to je špatné od učitelů i o od jejich chlebodárců. Ale musíme si uvědomit, že i ty státní úředníky, i ty učitele, vychovávají i na vysokých školách jen takoví pedagogové, jací jsou ochotni učit za plat nižší nebo stejný, jaký pobírají lidé v profesích bez povinnosti složení maturitní zkoušky. Přesto říkám: stávkujte, prosím, v jiný den, vysvětlit těm malým dětem průšvih našeho školství nelze - neumějí to pochopit ani u nás vzdělaní dospělí. Vysvětlit stávku stojícího není jednoduché.
Spustit audio