Železnice v naději

3. únor 2011
Publicistika

V minulých dnech se znovu dostala na přetřes otázka části nepoužívané železniční tratě mezi Loktem a Krásným Jezem u Bečova nad Teplou. Ta je mimo provoz od roku 1997 a od té doby nad ní visí hrozba definitivního zrušení. Jak se ale nyní ukazuje, možnost obnovení dopravy je stále ve hře. Více v příspěvku Lubomíra Stejskala nazvaném Železnice v naději.

Na letošní rok připadá 110. výročí zprovoznění kolejové tratě mezi Loktem a osadou Krásný Jez, která spadá pod Bečov nad Teplou. Potřebám železniční dopravy a cestující veřejnosti sloužil tento patnáctikilometrový úsek do roku 1997. Po jeho vyřazení z jízdního řádu zůstala k dispozici pouze čtyřkilometrová část tratě č. 144 vedoucí z předměstí Lokte do Nového Sedla. Svého druhu štěstím v neštěstí je skutečnost, že správní řízení o definitivním zrušením tratě z Krásného Jezu do Lokte nebylo dosud ukončeno. Ba co víc, ministerstvo dopravy nyní na půl roku toto řízení přerušilo. K něčemu takovému by se neodhodlalo, nebýt společného tlaku přilehlých měst a obcí, jakož i karlovarského hejtmanství. Z těchto stran byl slyšet jasný nesouhlas se záměrem trať z mapy západních Čech jednou provždy vymazat.

Správa železniční dopravní cesty před dvěma dny oznámila, že opětovně přezkoumá její dostatečné využití. Nadějné je, že do celkového pohledu nezahrne pouze úzce ekonomická kritéria, ale zohlední i jiné aspekty. K nim patří nižší opotřebování místních silnic, otázka hluku a prašnosti a také možnost vzniku nových pracovních míst. A právě bod týkající se zlepšení situace na pracovním trhu nabízí důležitý argument ve prospěch železnice.

V úterý jsme se dozvěděli, že firma vyrábějící železniční cisterny v Horním Slavkově, který leží na zatím vyloučené trati, dopravuje materiál k montáži a zpět smontované díly po silnici. Funkční kolejová doprava by změnila organizaci výroby tak, že by se cisterny montovaly v Horním Slavkově přímo na železniční podvozky. To by umožnilo dát práci další téměř stovce lidí a navíc by byla snížena zátěž na silnicích. Totéž platí pro společnost, která plánuje těžit za Horním Slavkovem písek. Desítky tisíc tun vytěženého materiálu ročně by nebyly přepravovány nákladními automobily, ale ve vagonech.

Nová trať Bakov nad Jizerou - Česká Lípa

Dlužno ovšem dodat, že přehnaný optimismus rozhodně není na místě. Vše totiž stojí na penězích. I kdyby došlo k obnovení chátrající tratě pouze mezi Loktem a Horním Slavkovem, tedy nikoli dál až do Krásného Jezu, stálo by to celé víc než 150 milionů korun. Věci by jistě prospělo, kdyby zainteresované firmy vyjádřily ochotu na financování rekonstrukce železnice se podílet. Signály v tomto směru jsme ale zatím neslyšeli. Můžeme tedy konstatovat: obnovení tratě není v této chvíli vůbec jisté, ale také ne beznadějné. A to, po letech čekání, není zase tak málo.

autor: Lubomír Stejskal
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.