Začalo to udržitelným rozvojem a už máme i udržitelné dárky
Odpovídáme na dotaz posluchače: „Nedávno jsem viděl reklamu, která obsahovala výraz udržitelný dárek. Slovo udržitelný je teď všude, ale ve spojení s dárkem mi přijde nesmyslné. Jaký je význam tohoto spojení?"
Slovo „udržitelný“ se začalo častěji objevovat zejména v odborných a publicistických textech na přelomu tisíciletí a od té doby četnost jeho užití roste. Jeho častější užívání zřejmě souvisí s tím, že je slovo „udržitelný“ součástí slovního spojení „udržitelný rozvoj“. Tohle slovní spojení, v angličtině „sustainable development“, je odborným pojmem, který byl poprvé použit v roce 1987 ve zprávě nazvané „Naše společná budoucnost“, kterou vydala Světová komise OSN pro životní prostředí a rozvoj. Udržitelný rozvoj byl v této zprávě definován jako: „takový rozvoj, který naplňuje potřeby přítomných generací, aniž by ohrozil schopnost budoucích generací naplňovat potřeby své.“
Jak se z udržitelného rozvoje stane udržitelný dárek
Proces, který za tímto posunem v užívání nějakého slova stojí, se nazývá determinologizace. Původní dvouslovný termín „udržitelný rozvoj“ se začne používat mimo odborné texty, hlavně v publicistice. Autoři novinových článků nebo třeba tvůrci reklam chtějí texty oživit, a tak sahají po neotřelých slovních spojeních a hledají nové způsoby vyjádření. Postupně se tak slovo „udržitelný“ začalo používat i v jiných kontextech, jako např. udržitelný život, udržitelné cestování, udržitelnější nová éra bankovnictví nebo zkrátka „udržitelnost čehokoli“. Slovo „udržitelný“ se tak mění v jakousi značku, nálepku, která odkazuje k tomu, že ať už se jedná o nějaký předmět, proces, postup nebo situaci, jsou tyto věci pojímány s ohledem na sociální situaci budoucích generací ve vztahu k životnímu prostředí a kvalitě života celosvětové společnosti. Udržitelný dárek je např. projekt, ve kterém lidé nákupem věci přispívají na obnovu lesů nebo na sociální zajištění lidí bez domova.
Bohužel, slovo „udržitelný“ není tak jednoznačným pojmem, aby bylo možné hned poznat, k čemu konkrétně odkazuje. Není to stejné jako například u předpony eko- nebo bio-. A tak může snadno dojít k nedorozumění, co to vlastně ten „udržitelný dárek“ je. Někdy je ta významová zkratkovitost natolik velká, že způsobí neporozumění. Jako u všech odborných pojmů i tady platí, že by slovo „udržitelný“ nemělo být nadužíváno, protože mu hrozí významové vyprázdnění a původně dobrá myšlenka přestane být srozumitelně komunikována.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka